Kvah Logotyp

En konsert med två duos, "Duo Hästbacka/Persson" och "Duo Sandri/Gourman", både finalister i Ung och lovande 2015

kammarmusik-30-jan

Program

Duo Hästbacka/Persson spelade

  • Rodney Rogers (b 1953) - Lessons in the Sky
  • Fernande Decruck (1896-1954) - Sonate en ut#
  • Paul Creston (1906-1905) - Sonat op 19

Efter pausen

Duo Sandri/Gourman spelade

  • Ludvig van Beethoven (1770-1827) - 12 variationer över ett tema ur Händels "Judas Maccabeus"
  • Bohuslav Martinů (1890-1959) - Slovakiska variationer
  • Frédéric Chopin (1810-1849) - Polonaise Brillante op 3

Encore

  • Sulkhan Tsintsadze (1925-1991) - en av 5 pieces för cello & piano

Information om artister

Duo Hästbacka Persson startade på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm år 2009 och består av saxofonisten Linn Persson och pianisten Christopher Hästbacka. Båda har en kandidatexamen från Musikhögskolan i Stockholm och en masterexamen, Linn från Royal College of Music i London och Christopher från Edsbergs Slott. Just nu studerar de båda på programmet Avancerad Påbyggnad i Interpretation, före detta Solistdiplom, vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm respektive Edsbergs Slott.

Individuellt har de erhållit flertalet priser i olika solisttävlingar, några värda att nämna är Svenska Steinwaytävlingen, Berlingske Tidendes Musikkonkurrence, Polstjärnepriset, Öresunds-Solist, Nordic Piano Competition, Jane Melber Prize och Stockholm International Music Competition. Tillsammans har de kvalificerat sig till final i kammarmusiktävlingen Ung och Lovande som anordnas av Kammarmusikförbundet i Sverige.

Länk till Duo Hästbacka/Perssons hemsida

Duo Sandri Gourman består av cellisten Sabina Sandri Olsson och pianisten Natalie Gourman. De började spela tillsammans 2008 efter båda hade avslutat sina studier på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Efter grundutbildningen flyttade de till London där Sabina gjorde sina Postgraduate-studier vid Royal College of Music, Natalie vid Guildhall School of Music and Drama. De har sedan dess framträtt flitigt i Skandinavien, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Italien.

2012 fick de ta emot andra pris i KMAs Kammarmusiktävling och blev särskilt utvalda av Leonidas Kavakos att delta i hans enda masterclass/festival i Aten i mars 2013. Våren 2014 blev duon antagen till den eftertraktade och prestigefyllda mästarkursen International Musicians Seminar, Prussia Cove, i Cornwall under Steven Isserlis ledning. Vintern 2015 hade de äran att framträda på Olof Palme prisets ceremoni i Riksdagen och blev även finalister i kammarmusiktävlingen Ung & Lovande.

Länk till Duo Sandri/Gourmans hemsida

Information om verk

Saxofonen uppfanns av belgaren Adolphe Sax 1842 och användes också i en del orkesterverk under 1800-talet, t.ex. i Bizets L´Arlésienne-sviter. Men det var under 1900-talet som saxofonen fick sitt genombrott, inte minst inom jazzen. Också många kompositörer inom den ”klassiska” musiken har använt saxofonen i orkesterverk och det finns också ett stort antal verk skrivna för saxofon och mindre ensembler.

Konserten borjade med en komposition av amerikanen Rodney Rogers, född 1953. Han har skrivit musik i många olika genrer. Han är verksam som lärare i komposition och innehar f.n. en professur vid Arizona State University. Lessons of Skye för sopransaxofon och piano skrevs 1985. Titeln kommer från en essä av den amerikanske forskaren och filosofen Loren Eiseley (1907-77) och är uttryck för den kunskap man kan uppnå genom att observera tillvaron på ett öppet sätt. Stycket är tredelat med en snabb inledning och avslutning och ett långsammare parti i mitten.

Fernande Decruck (1896-1954) var en fransk kompositör. Hon studerade komposition och orgelspel vid konservatorierna i Toulouse och Paris och turnerade som organist under 1920- och 1930-talen, bland annat i USA. Maken Maurice Decruck var en mångsidig musiker och spelade bland annat saxofon, klarinett och kontrabas. Han grundande också ett musikförlag, vilket underlättade för Fernande att få sina verk publicerade.
Fernande Decruck skrev mer än 40 verk för saxofon. Hennes verk föll dock i glömska efter hennes död och stycket på kvällens program, Sonate en ”ut#” (i ciss-moll) för altsaxofon och piano från 1943, återupptäcktes först flera decennier senare. Det har sedermera blivit hennes förmodligen mest spelade verk. Sonaten finns också i en version för viola och piano och det finns också en version med orkester i stället för piano. Sonaten är skriven i traditionell fyrsatsig form med en förstasats i sonatform, en långsam andra sats med beteckningen ”Noël” (med inslag från en traditionell fransk julsång), en tredje sats med beteckningen ”Fileuse” (spinnsång) och en rondoliknande final. Tonspråket är påverkat av impressionism men också av pentatoniska skalor, som förekommer mycket i utomeuropeisk musik. Romantiska tongångar kan också höras i musiken.

Paul Creston (1906-85) var en framstående amerikansk kompositör, född i New York med italiensk bakgrund. Han var autodidakt och hade alltså ingen formell musikutbildning men kom senare själv att bli en framstående kompositionslärare. Han komponerade i en mängd olika genrer och under 1940- och 50-talen var han en av de mest spelade kompositörerna i USA. Framför allt har verken för bleckblåsinstrument fått en bestående plats i repertoaren för blåsorkestrar.

Crestons Sonat för altsaxofon och piano i Ess-dur op.19 från 1939, alltså ganska tidigt i tonsättarens liv, har blivit ett standardverk inom saxofonrepertoaren. Sonaten har tre satser. Första satsen är livlig (”With vigor”) med kontrasterande längre melodilinjer. Den lugna andra satsen, ”With tranquility”, är en vacker instrumental sång med en intensivare mellandel och den avslutande satsen, ”With gaiety”, är en snabb sats som ger ett friskt och glatt intryck.

Efter paus fortsatt programmet med Beethovens 12 variationer i G-dur för violoncell och piano över ett tema ur Händels ”Judas Maccabeus”, WoO 45, komponerad 1797. (WoO betyder Werk ohne Opus, en beteckning för verk utan opusnumrering). Beethoven skrev under sitt liv ungefär 70 variationsverk, i första hand för sitt eget instrument pianot men utöver det också variationsverk för bl.a. violoncell och piano även om pianot oftast intar en dominerande roll också i dessa verk. Temat ur Händels oratorium ”Judas Maccabeus” återfinns i kören "See the conqu'ring hero comes”, som förmodligen är den mest spelade musiken ur oratoriet. Av de tolv variationerna bör inte minst den näst sista variationen nämnas, ett långspunnet Adagio.

Den tjeckiske kompositören Bohuslav Martinů (1890-1959) komponerade sina Slovakiska variationer för violoncell och piano några månader före sin död 1959 och det blev hans sista kammarmusikverk. Temat, som presenteras efter en kort pianointroduktion, bygger på den slovakiska folksången “Ked bych ja vedela” (”Om jag bara visste”), en bitter titel med tanke på att Martinu avled några månader senare. Verket innehåller fem variationer i vilka temat varieras på ett fantasifullt sätt.

Frédéric Chopin (1810-49) komponerade i stort sett enbart pianomusik, inklusive två pianokonserter och några andra verk för piano och orkester. Utöver dessa komponerade han 17 sånger för röst och piano samt några kammarmusikverk, däribland en pianotrio, en cellosonat samt det verk som spelas på kvällens konsert, Polonaise Brillante för violoncell och piano C-dur op.3 från 1829, en av hans först publicerade kompositioner. Stycket är tvådelat med en inledande introduktion som Chopin komponerade i efterhand eftersom han inte var helt nöjd med enbart polonäsdelen. Introduktionen skapar en form av förväntan inför den följande delen, där det dansanta och rytmiska polonäsmotivet återkommer mellan kontrasterande och snabbare passager.

            Allan Kanter