Kvah Logotyp

2020 förbi

Fredag den 28 februari: Årsmöte (Allhelgonakyrkan kl. 18.30)

Därefter umgänge och traditionell medverkan av Bengt Forsberg, piano

Årsmötesdokumenten i PDF-format:

Torsdag, 2 januari - Medlemskonsert (Allhelgonakyrkan kl. 17.00)

Cecilia Zilliacus, violin, Bengt Forsberg, piano
Program:
Helena Munktell (1852—1919) - Violinsonat Ess-dur, op. 21
Algot Haquinius (1886—1966) - Svit
... Paus
Harald Fryklöf (1882—1919) - Sonata a la legenda
Ika Peyron (1882—1922) - Två karaktärsstycken op.19

2019

Måndagen den 14 october - Samtal med Bengt Forsberg (kl. 18.30)

I Katarina församlings lokaler på Högbergsgatan 15 samtalade föreningens konstnärliga ledare sedan starten för mer än 30 år sedan, Bengt Forsberg, med dess ordförande Nils-Göran Olve om ämnen som Bengts musikaptit, hans favoriter bland tonsättare och artister och hans syn på musiklivet. Kvällen var enbart för föreningens medlemmar, varav ungefär 25 var på plats och lyssnade uppmärksamt. Som inledning spelade Bengt ett kort stycke av J.S.Bach och sedan följde en timme av diskussion och frågor från publiken. Som avslutning gav Allan Kanter Bengt noter till tre musikstycken som han inte tidigare sett för att spela dem och gissa kompositörerna. De två första berättade Allan var av samma person, välkänd men inte som kompositör. Efter att ha spelat dem "a vista" gissade Bengt på Nietzsche vilket var korrekt. Det tredje var mycket svårare men Bengt gissade rätt på att det var komponerat av en kvinna. Det skrevs av en tyska, Emilie Mayer. Till sist spelade Bengt ett kort pianostycke av Amanda Maier-Röntgen.

Fredagen den 1 mars - Årsmöte (Allhelgonakyrkan kl. 18.00)

Mötet började kl. 18.00. Nils-Göran Olve blev vald till ordförande och efter mötet avtackades David Matcheck och Christina Fleetwood med blommor och presentkort. Som vanligt var det en gissningsstund när Bengt Forsberg, Cecilia Zilliacus och Kati Raitinen spelade musik av olika känd och mindre känd kompositör. Kvällen avslutades med lite mat.

2018 förbi

Torsdag, 24 maj - Medlemsprogram (Högbergsgatan 15 kl. 19.00)

Ellen Nisberth, viola, Bengt Forsberg, piano
Program:
Sibelius – Två stycken op. 77: Cantique och Devotion
Sjostakovitj – Violasonat op. 147
Tjajkovskij – ur Årstiderna: April, Maj och Juni

Måndagen den 7 maj - Årsmöte (Högbergsgatan 15 kl. 18.30)

Vi inled kl.17.30 med ett kort bonusprogram, då Cecilia Zilliacus,
Kati Raitinen och Bengt Forsberg framförde Amanda Maiers enda
pianotrio som tidigare har framförts offentligt bara en gång och som var inplanerad för vår mellandagskonsert i julas, men fick skjutas upp.

Själva mötet började kl. 18.30. Direkt efter mötet framförda Bengt och Cecilia ytterligare musik. Sedan serverades förtäring, inkokt lax med tillbehör och dryck, till en subventionerad kostnad av 150 kr.

Måndag, 19 februari - Medlemsprogram (Högbergsgatan 15 kl. 19.00)

Kati Raitinen framförde musik för solocello
Program:
Anna Clyne (f 1980) - Rest these hands arrangerad för cello
Jean Sibelius (1865-1927) - Tema och variationer i d-moll
Einojuhani Rautavaara (1928-2016) - Solosonat för cello
Giovanni Sollima (f 1962) - Arboreto Salvatico, med ett avsnitt per träd (tall, idegran, sequioia)

Kati, cello och recitation av italiansk poesi
plus Jakob Koranyi, cello

Johan Ullén (f 1972) - Dark Triad – psychological tango traits

Fredag, 15 januari - Medlemsprogram (Allhelgonakyrkan kl. 19.00)

Ellen Nisberth, viola, Bengt Forsberg, piano
Program:
Vaughan Williams - Romans
Brahms - op 120:1 Sonat f-moll
Percy Grainger - La Scandinavie (arr E Nisbeth)
... Kort paus
Schumann - op 73 Drei Fantasiestücke
Rebecca Clarke - Sonat för viola och piano
Sibelius - ”Säv, säv susa” arrangerad för viola

2017

Måndagen den 4 september - medlemskonsert (Allhelgonakyrkan kl. 18.00)

I måndags fick medlemmar i Kammarmusikens Vänner höra vår egen Bengt Forsberg presentera och spela pianomusik av Julius Röntgen (1855 – 1932) med inslag av hans hustru Amanda Maier Röntgen (1853 – 1894) inför sin kommande skivinspelning. Ibland blir man bortskämd. Vi fick på måndagskvällen en tidig Julklapp/Weinachtsgabe opus 12; nio klaverstycken från 1875. Musik av en ung Julius, där jag kunde höra de stora pianotonsättarna Schumann, Mendelssohn och Chopin eka, men där också en virtuos visar upp sig. Det första stycket var ganska sprättigt på ett kul sätt och en av de avslutande kändes som en yvig tarantella.

Zwiegespräche (ungefär samtal två emellan) opus 19 är odaterad men troligen också från ca 1875. Julius och Amanda har var för sig satt ihop verkets tio stycken. Och här fick vi gissa vilka som var skrivna av Julius respektive Amanda. Och vem säger nej till en tävling där man har 50 % chans att ha rätt? I några av styckena, som alla saknade titlar, var det kanske lättare, som i det tredje lätt polskeartade stycket eller i det fjärde styckets vals i folklig ton. Där kändes Amanda mer rätt. Sjunde styckets gullegull var ”förstås” Julius medan åttonde styckets nästan griegska trolltåg inte alls var Amandas – Julius igen! Och Amanda som inledde ”samtalen” var också den som avslutade de tio styckena, med en allvarlig Schumannreminiscens.

Maestro Forsberg avslutade med en praktfull kärleksgåva från Julius till Amanda; Variationer över en svenska folkvisa opus 11. Vi känner folkvisan som Näckens polska och den var då känd på kontinenten, då Ambroise Thomas på begäran av sopranen Christina Nilsson använde den i sin opera Hamlet 1868. Länk till framförande med Joan Sutherland Då Amanda flera gånger använde visan i sina egna verk är det i och för sig helt möjligt att det var hennes idé. Variationerna skrevs 1874, d.v.s. två år innan de förlovade sig och visar inte bara upp virtuosen utan också stora känslor och en säker formkänsla. Avslutningen är här ingen storståtlig fuga utan allt kokar ned i den vackra ursprungsmelodin igen, med eftertänksamt surr. En förälskad nittonåring! (Om ni har Spotify så finns Mark Andersons inspelning av variationerna på Nimbus att tillgå, om ni inte orkar vänta på Bengts skiva. Ni får förlåta att Anderson inte känner till visan, vilket man hör redan i början när han gör konstiga dragningar.)

Det är bara att bocka och tacka för Bengts musicerande och behärskning av det i många stunder rena pianofyrverkeriet. Att han hela tiden hittar så mycken rolig och ofta okänd musik som han sedan framför som om den var standardrepertoar är snudd på otroligt. En fin förmån för Kammarmusikens Vänner! Vi gick glada och nöjda ut i höstrusket.

För er som undrar om Julius var släkt med Wilhelm Röntgen, den förste Nobelpristagaren i fysik (1901) (och inte är nöjda med mitt förslag att kalla Wilhelm för ”nästonkel”) så stämmer det. Julius farfar var kusin med Wilhelm. Länk till informationen om familien Röntgen.

Jan Silverudd

2016

Måndagen den 20 juni - medlemskonsert (Allhelgonakyrkan kl. 18.00)

Pianisten Martin Malmgren förbered sig för en stor tävling i Australien genom att för medlemmar i KVAH framföra musik av Robert Schumann, Claude Debussy, Karol Szymanowski och Percy Grainger. Det var fri entré.
Martin Malmgren har diplom från Edsbergs slott / KMH, där han studerade piano med Mats Widlund och kammarmusik med Mats Zetterqvist. Han fortsatte sina studier i Finland och nyligen fick sin magisterexamen vid Sibelius-Akademin, där Ilmo Ranta hade varit hans huvudlärare i piano, kammarmusik och nutida musik. Andra viktiga lärare inkluderar Konstantin Bogino, Jerome Lowenthal och Liisa Pohjola. Med ett intresse för tidig musik, har Martin också studerat cembalo och fortepiano och deltagit i mästarkurser med Malcolm Bilson, Bart van Oort och Tuija Hakkila.

Länk till Martin Malmgrens hemsida på engelska