Kvah Logotyp

Kompositörer:

Amanda Maier, YoungWoo Yoo, Fanny Mendelssohn

Medverkande:

Cecilia Zilliacus, Kati Raitinen, Treitlerkvartetten, Matti Hirvonen, Bengt Forsberg

Biljetter finns att köpa i Allhelgonakyrkan från kl. 16.00

Introduktion kl. 17.00

Nils-Göran Olve samtalar med tonsättaren YoungWoo Yoo.
Fri entré för konsertbesökare.

Piano och stråkar från 1800-tal och nyligen

Program kl. 18.00

Fanny Mendelssohn (1805—1847) - ur Vier Lieder für das Pianoforte', op. 8, nr 4 Wanderlied. Presto
Andrea Tarrodi (f. 1981) - ur Twelve Pieces for Piano, juli och augusti
Amanda Maier (1853—1894): Pianotrio Ess-dur
YoungWoo Yoo (f 1983): ”Dreamscape” för pianokvartett
Fanny Mendelssohn: Stråkkvartett Ess-dur

Medverkande

Cecilia Zilliacus, violin,
Kati Raitinen, cello,
Treitlerkvartetten,
Matti Hirvonen och Bengt Forsberg, piano

Mer information om artisterna

Länk till biografierna av artisterna

Program komentarer

Amanda Maier (1853—1894) var en av mina favoriter, lär Edvard Grieg ha sagt vid Amanda Maiers bortgång 1894. Amanda lärde känna Grieg under sina violinstudier i Leipzig (vid den tiden den stora musikstaden på kontinenten) för Engelbert Röntgen.
Amanda föddes i Landskrona och fick sin första undervisning av sin far Carl Eduard, amatörmusiker som ägde stans populäraste konditori. Som tonåring styrde Amanda kosan mot Stockholm, studerade violin och komposition och tog 1872 som första kvinna examen som musikdirektor vid Kungliga Musikhögskolan.
Fram till 1880 genomförde hon Hera turnéer i såväl Finland som Ryssland. Men under sina studier i Leipzig hade hon också kollat in lärarens son, Julius, och 1880 gifte hon sig med honom. Och då upphörde hennes konsertresor. Julius, även han tonsättare, fick tjänst i Amsterdam, och där öppnade paret en musikalisk salong där Johannes Brahms, Anton Rubinstein, Joseph Joacim och andra musicerade.
Amanda Maier fortsatte dessutom att komponera, bland annat en violinsonat och en stråkkvartett. 1875 publicerades hennes violinkonsert i d-moll, som nyligen spelades i Konserthuset i Stockholm. Tre ar senare 1878 tillkom fyra sånger, aret efter sex stycken for violin och piano. Amanda Maier blev svart lungsjuk 1880, men fullbordade trots detta sitt sista verk, en pianokvartett i e-moll, 1891 under en resa till Norge och Edvard Grieg.
Pianotrion i Ess-dur lag länga gömd och glömd i Frankrike. I maj 2018 fick Musik- och teaterbiblioteket ta emot noterna av hennes barnbarnsbarn, Reinier Thiadens och hans två söner. Rai¬nier hade hittat noterna i sin bokhylla i hopblandad med verk av Julius Rontgen. Kvällens artister spelade förra aret in verket på cd for första gången.

YoungWoo Yoo föddes 1983 i Seol, Sydkorea och påbörjade redan vid 15 ars ålder sina studier i komposition. Hon har under arens lopp erhållit många priser, bland annat 2006 första pris i ValTidone International Music Competition, i klassen "Egidio Carella" for tonsättare. YoungWoo Woos verk har framförts i såväl Europa som USA och Asien.
Yoo fick sin doktorsutbildning vid University of Illinois at Urbana-Champaign i USA och har också studerat vid Manhattan School of Music och vid Ewha Womans University.
Hon presenterar själv "Dreamscape" med följande ord: "My dreams are often incredibly vivid, frequently consisting of surreal reinterpretations of dramatic points in my life and predictions of what may yet come. This piece captures these kinds of paradoxes along with the waves of emotion I feel as I witness the many tumultuous scenes unfold before my mind's eye."

Fanny Mendelssohn (1805—1847) stod mycket nära sin bror Felix. De både som unga samma lärare. Felix erkände utan omsvep att Fanny var en bättre pianist an vad han var, och Fanny blev under tiden i föräldrahemmet ett slags musikalisk mentor till sin drygt tre ar yngre bror.
Fadern gjorde klart for Fanny att hennes plats var i hemmet vilket också blev hennes uppgift när modern avled 1842. I hemmet i Berlin arrangerade Fanny konserter, där hon också spelade.
Fannys man, konstnären Wilhelm Hensel, förstod hennes begåvning och krävde att hon varje dag skulle fylla det notark han ställde på hennes flygel innan han gick till sin studio.
Av de närmare 500 verk Fanny Mendelssohn fullbordade, har bara en brakdel publicerats. Bland dem kan namnas Das Jahr, tolv karaktärsstycken for piano, "Cholerakantate" for soli, kör och orkester från 1831 och flera sånger.
1834 skrev Fanny ett av sina mest ambitiösa verk — stråkkvartetten Ess-dur som vi hor i kväll — troligen ett resultat av hennes Beethoven-studier och särskilt inspirerad av hans sa kallade Harpkvartett op.74 från 1809.
Brodern Felix var kritisk och tyckte kvartetten for nydanande -"for man befinner sig inte i någon tonart", skrev han. Tyvärr ursäktade Fanny sin "feminina stil" med att hon inte hade tillräcklig kraft for att hålla kvar tankarna och ge dem nödvändigt innehåll. Men idag är vi tacksamma att fa lyssna till ett verk som blickar framåt.

Par Trehörning