Kvah Logotyp

Introduktionsträff : torsdag kl. 17

  • Bach och Mendelssohn med föreläsare Birgitta Huldt

Konsert nr 1: torsdag kl. 18

  • Johann Sebastian Bach: Preludium C-dur, BWV 941 och Preludium c-moll, BWV 934 eller BWV 999
  • Fanny Mendelssohn: Lied Ass-dur op.6, häfte 2 nr 1
  • Johann Sebastian Bach: Sonat E-dur för violin och klaver, BWV 1016
  • Johann Sebastian Bach: Brandenburgkonsert nr.4 G-dur, BWV 1049
  • Felix Mendelssohn: Stråkkvintett nr.2 B-dur op.87

Länk till programkommentar

Konsert nr 2: fredag kl. 18

  • Johann Sebastian Bach: Preludium D-dur, BWV 925 eller 936
  • Fanny Mendelssohn: Lied Ess-dur, op.5:3
  • Johann Sebastian Bach: Partita för soloviolin d-moll, BWV 1004
  • Felix Mendelssohn: Variations sérieuses d-moll för piano op.54

Länk till programkommentar

Konsert nr 3: fredag kl. 21

  • J.S. Bach: Goldbergvariationerna (arrangemang för stråktrio av Dmitrij Sitkovetsky)

Länk till programkommentar

Konsert nr 4 lördag kl. 18

  • Johann Sebastian Bach: Preludium D-dur, BWV 925 eller 936
  • Fanny Mendelssohn: Pastorella A-dur
  • Johann Sebastian Bach:
    • Violinkonsert a-moll, BWV 1041
    • Klaverkonsert f-moll, BWV 1056
    • Violinkonsert E-dur, BWV 1042
    • Klaverkonsert d-moll, BWV 1052
    • Konsert för 2 klaver c-moll, BWV 1060
    • Konsert för 2 violiner d-moll, BWV 1043

Länk till programkommentar

Konsert nr 5: söndag kl. 18

  • Johann Sebastian Bach: Preludium c-moll, BWV 934 eller 999
  • Fanny Mendelssohn: Lied H-dur, op.5:1
  • Johann Sebastian Bach: Preludium och fuga ess-moll, BWV 853
  • Felix Mendelssohn: Preludium och fuga D-dur op.35:2
  • Fanny Mendelssohn: Allegretto, Allegro och Allegretto för 4-händigt piano
  • Felix Mendelssohn: Stråkoktett Ess-dur op. 20

Länk till programkommentar

Medverkande

Nils-Erik Sparf, Jannica Gustafsson, Ylva Larsdotter, Tale Olsson, violin,
Ylvali Zilliacus, viola, Jakob Koranyi, cello,
ZilliacusPerssonRaitinen, stråktrio,
Per Gross och Katarina Widell, blockflöjt,
Anders Kilström + konstnärlig ledare Bengt Forsberg, piano

Mer information om artisterna

Nils-Erik Sparf, violin & viola, har under flera decennier varit en av Sveriges allra främsta musiker och samarbetat med många stora svenska artister. Han har varit konsertmästare i Stockholms Kungliga Filharmoniska Orkestern och i Kungliga Hovkapellet på Stockholmsoperan. Sedan många år leder han Drottningholms barockensemble och Uppsala Kammarsolister. Han turnerar som solist och har spelat in ett stort antal CD-skivor. Sedan 1992 är han ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien. Han har framträtt många gånger i Allhelgonakyrkan, senast i december 2013.

Jannica Gustafsson, violin, föddes i Helsingfors och studerade violinspel och kammarmusik i Finland (Sibeliusakademin), i Stockholm (Edsberg) och i Köln. Hon tog sitt solistdiplom 1995 och har jobbat sedan dess som stämledare och konsertmästare i flera svenska och nordiska symfoniorkestrar och turnerat internationellt som kammarmusiker. 1996-2010 var hon alternerande förste konsertmästare i Sveriges Radios symfoniorkester. Sedan januari 2010 är Jannica förste konsertmästare i Hovkapellet vid Operan i Stockholm. Hennes senaste framträdande i Allhelgonakyrkan var i festivalen 2014, "Beethoven och ryska kompositörer!".

Ylva Larsdotter, violin, har studerat för Sten-Johan Sunding, Ulf Wallin vid Edsberg/Kungl. Musikhogskolan och Helge Slaatto vid musikkonservatoriet i Münster. Redan vid 7 års ålder hade hon sitt första solistframträdande med Sandvikens Symfoniorkester och har sedan dess framträtt med ett flertal svenska orkestrar, bland andra Dalasinfoniettan, Sandvikens symfoniorkester och Uddevalla kammarorkester.
Ylva Larsdotter är medlem av Svenska kammarsolister.och är regelbundet gäst vid europeiska festivaler såsom Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, Fête Musicale de la Forêt och Copenhagen Late Summerfestial plus ett flertal svenska festivaler. Hon spelar regelbundet med pianisten Anna Christenson och har framträtt med bland andra Philippe Graffin, Pekka Kuusisto, Torleif Thedeen och Bengt Forsberg.

Tale Olsson, violin, studerade i både Stockholm och Köpenhamn och var under 15 år ledare för Talekvartetten. Hon var förste konsertmästare i Norrköpings symfoniorkester i åtta år. Hon undervisar i violin och kammarmusik på Musikhögskolan i Stockholm sedan 2002 och är sedan 2011 förste konsertmästare i Hovkapellet. Hon har framträtt i Allhelgonakyrkan ett antal gånger, senast i festivalen 2011.

Ylvali Zilliacus, viola, studerade i London och Berlin. 2004 bildade hon, Nadia Wijzenbeek och Marie Macleod Lendvai String Trio och tillsammans studerade de för David Takeno vid Guildhall School of Drama i London. Sedan deras debut i Wigmore Hall har de flitigt gett konserter i bland annat Concertgebouw i Amsterdam, Kings Place och Purcell Room i London och Musikaliska i Stockholm.
Ylvali har varit stämledare i den tidstrogna instrumentensemblen English Concert (2003-2007) under ledning av Andrew Manze. 2009-2013 var hon stämledare i Musica Vitae i Växjö med vilka hon ofta framträdde som solist både i Sverige och på turné utomlands. Sedan 2011 spelar Ylvali regelbundet i Mahler Chamber Orchestra och sedan 2015 även på Kungliga Operan i Stockholm. Hennes senaste framträdande i Allhelgonakyrkan var 2014.

Jakob Koranyi, cello, har etablerat sig som en av de mest intressanta unga solisterna och har framträtt runtom i Europa, såväl som solist med ledande orkestrar såsom Stockholms Kungliga Filharmoniker och Orchèstre de Paris samt i soloaftnar. 2011-2012 representerade han Stockholms Konserthus i det internationella samarbetet Rising Stars. Hans senaste framträdande i Allhelgonakyrkan var i april 2013.

Stråktrio ZilliacusPerssonRaitinen bildades 1999 och har etablerat sig som en av de mest intressanta kammarmusikensemblerna i Sverige idag. Trion vann en Grammis 2005 för sin inspelning av Bachs Goldbergvariationer. Sedan 2007 är trions medlemmar tillsammans konstnärliga ledare för kammarmusikserien "Äntligen måndag" som våren 2011 flyttades från Nybrokajen 11 till Grünewaldsalen i Stockholms Konserthus. 2014 tilldelas de Musikaliska akademiens Interpretpris. Trio ZPR har framträtt ett antal gånger i Allhelgonakyrkan, senast i september 2016.
Cecilia Zilliacus, violin, vann Solistpriset 1997 och utnämndes 1997/98 till Artist-in-Residence vid Sveriges Radios P2. 2001/2002 var hon Konserthuset i Stockholms representant i det internationella samarbetet Rising Stars. Hon har framträtt med orkestrar i Sverige och internationellt och spelar ofta i kammarmusikaliska sammanhang.
Johanna Persson, viola, har tilldelats priser vid bl.a. Rostaltävlingen i Berlin 1997 och har varit stämledare för viola-stämman i Göteborgsoperans orkester. Hon är lektor i viola vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg.
Kati Raitinen, cello, är solocellist i Kungliga Hovkapellet på Stockholms Operan, parallellt med ett aktivt kammarmusikspel såväl nationellt som internationellt. 1997 var hon finalist i Solistpriset-tävlingen i Stockholm.

Anders Kilström, piano, är verksam både som solist och kammarmusiker. Han har konserterat världen runt och framträtt som solist med dirigenter som Alan Gilbert, Neeme Järvi, Franz Welser-Möst m.fl. I Anders pianistkarriär finns stort utrymme för nykomponerad musik, han är medlem i KammarensembleN sedan 1989, men han har även gjort sig känd som en framstående klassisk interpret. Anders konserterar med många av våra främsta musiker och har turnerat med internationella storheter som sångarna Bryn Terfel och Barbara Hendricks.
Anders studerade vid Kungliga Musikhögskolan in Stockholm och är nu själv professor där. Hans senaste framträdande i Allhelgonakyrkan var i festivalen 2007.

Bengt Forsberg, piano, är sedan snart 30 år konstnärlig ledare för kammarmusiken i Allhelgonakyrkan. Bland hans regelbundna samarbetspartners finns mezzosopranen Anne Sofie von Otter, cellisten Andreas Brantelid och violinisten Nils-Erik Sparf. Som solist har han framträtt med bl.a. Stockholms Kungliga Filharmoniker och han har gett soloaftnar i bl.a. Londons anrika Wigmore Hall. I oktober 2016 deltog han som solist i Oxford Lieder Festivals "Schumann Project". Bengt Forsberg har gett ut många CD-skivor, senast en prisad inspelning med musik av
kvinnliga tonsättare, "Neglected works for piano".

Mendelssohn återupptäckte Bach

Bach och Mendelssohn? Allhelgonakyrkans kammarmusik-festivaler bjuder ofta på oväntade musikaliska möten. Men när vi nu för första gången sätter en barock-tonsättare i centrum – och då den största av dem alla – vad har han gemensamt med den ”klassi-cistiske” romantikern Felix Mendelssohn och hans syster Fanny?
Faktiskt ganska mycket: Bachs musik fick stor betydelse inte bara för Felix utan också för hans syster Fanny och Felix Mendelssohns insats för att återuppväcka Bachs musik, framför allt Matteus-passionen som under många decennier varit förpassad i glömskans djup, blev en händelse av stor betydelse i musikhistorien.
Under sin livstid betraktades Johann Sebastian Bach som en framstående tonsättare men redan medan han levde började en annan musikalisk stil att ta över, en mer galant stil som ledde till den be-gynnande klassicismen, och Bachs musik betraktades som föråldrad. Bland kännare förblev hans musik dock bekant och beundrades inte minst för sin rika kontrapunktik.
I början av 1800-talet började intresset för Bachs musik att öka även om den ännu inte var särskilt spridd. Inom Mendelssohn-familjen hade emellertid ett stort intresse funnits redan tidigare. En syster till Felix och Fanny Mendelssohns mormor var bekant med två av Johann Sebastian Bachs söner, Wilhelm Friedemann och Carl Philip Emanuel. Systern, Sara Levy, hade salonger i sitt hem i Berlin då man framförde musik av Johann Sebastian Bach och år 1805 förvärvade Abraham Mendelssohn, Fannys och Felix´ far, en stor samling verk av Bach. Bachs musik var därför välkänd i det mendelssohnska hemmet och Fanny och Felix fick från tidig ålder höra Bachs musik. Vid 13 års ålder spelade Fanny prelu-dierna ur Bachs Das Wohlt-emperierte Klavier utantill och hennes kärlek till Johann Sebastian Bach manifesterades också ett antal år senare när hennes och maken Wilhelm Hensels son fick namnet Sebastian efter kompositören.
Men det är naturligtvis brodern Felix´ insatser för Bach som lämnat starkast spår i musikhistorien. Stor betydelse för Felix´ musikaliska utveckling hade läraren Carl Friedrich Zelter (också lärare åt Fanny). Zelter bidrog starkt till att Felix blev mer bekant med både Bach och andra äldre musikformer. I Felix Mendelssohns kompositioner hör vi denna formmässiga påverkan både i instrumentalmusiken, inte minst i verken för piano och orgel, till exempel preludier och fugor, och också i de andliga vokalverken. Se vidare programkommentarerna om Mendelssohn.
Det är dock framför allt fram-förandet av Bachs Matteuspassion 1829 som fått betydelse för musik-historien. 14 år gammal fick Felix i gåva från sin mormor Bella Salo-mon (Sara Levys syster) en kopia av manuskriptet till Matteus-passionen och tillsammans med Zelters engagemang blev Felix övertygad om vikten av att på nytt framföra verket. Matteuspassionen, komponerad 1727, hade då i sin helhet inte framförts någon gång efter 1742 och därefter mer eller mindre fallit i glömska. Den 20-årige Felix Mendelssohns historiska framförande ägde rum den 11 mars 1829 i Singakademie i Berlin. Redan innan konserten framstod evenemanget som en händelse av stora mått och fram-förandet blev en omtalad framgång. Konserten upprepades ytterligare två gånger och kort tid därefter gavs Matteuspassionen många andra tyska städer och senare runt om i Europa. Även om Mendelssohn hade gjort en hel del strykningar i det närmare fyra timmar långa verket så bedöms framförandet ändå i många andra avseenden ha varit stilistiskt riktigt. Med Felix Mendelssohns återuppväckande av Matteus-passionen öppnades en ny tid för Bachs musik som sedan dess har utgjort en av hörnstenarna i den västerländska musiken. Med Berlioz ord: “Det finns bara en gud – Bach - och Mendelssohn är hans profet”.
Så varmt välkomna till årets Kammarmusikfestival i Allhelgonakyrkan – med Bach och Mendelssohn!

Allan Kanter