Kvah Logotyp

Kammarmusiken i Allhelgonakyrkan och Gunnar och Judith de Frumeries Stipendiefond firar Gunnar de Frumeries 110-års jubileum

Program

Verk av Gunnar de Frumerie (1908-1987)

Gunnar de Frumerie (1908- 87) växte upp i ett musikaliskt hem i Nacka. Hans musikaliska begåvning visade sig tidigt både som pianist och tonsättare och han komponerade redan i femårsåldern. Efter pianostudier för bland annat sin mor studerade han vid Musikkonservatoriet i Stockholm 1923 – 28. Efter att 1929 ha fått Jenny Lind-stipendiet fick han möjligheter till tonsättar- och pianostudier i Wien och Paris 1929-32. I Wien studerade han piano för den legendariska pianisten Emil von Sauer och i Paris för den likaledes berömde Alfred Cortot. Efter återkomsten till Sverige var Gunnar de Frumerie huvudsakligen verksam som pianist och tonsättare men också som pianopedagog vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 1945–1974. Han tilldelades 1962 professors namn och erhöll 1978 utmärkelsen Litteris et Artibus.
Gunnar de Frumerie räknas till 30-talisterna i svenskt musikliv tillsammans med bland annat Lars-Erik Larsson, Dag Wirén och Erland von Koch. Liksom dessa kan han betraktas som en nyklassicist men han påverkades av musik från olika epoker och stilar: barocken, romantiken och impressionismen. Gunnar de Frumerie nämnde också att speciellt Honeggers oratorium ”Le Roi David” och Stravinskijs balett ”Petrusjka” gjorde starkt intryck på honom och fick betydelse för hans musikaliska utveckling.
Gunnar de Frumerie använde ofta danser och andra former från barocken, som chaconne, gavott och saraband, i framför allt sina tidiga kompositioner medan de mer romantiska dragen liksom också elegiska tonfall framträder mer tydligt i senare verk. Gunnar de Frumerie har kallats för ”den svenske Brahms”.
Gunnar de Frumerie komponerade i många olika genrer: verk för solopiano, kammarmusik, orkestermusik, oftast med soloinstrument, fr.a. piano, sånger, körverk och scenisk musik m.m. Bland hans tidigare verk har inte minst Chaconne för piano (1932) och ”Pastoral svit” för flöjt och piano från 1933 (ej att förväxla med Lars-Erik Larssons Pastoralsvit) blivit uppskattade. Bland de sceniska verken kan operan ”Singoalla” från 1940 och baletten ”Johannesnatten” (1947) nämnas. De Frumeries sånger utgör en viktig sångskatt inom den svenska romansrepertoaren. Han skrev c:a 200 sånger från fr.a. 1940-talet och decennierna framåt, ofta till texter av Pär Lagerkvist, inte minst ur diktsamlingen ”Aftonland”. Många av de ofta ganska korta sångerna är elegiska, nästan sublima, i uttrycket.
Kvällens avslutande verk, Musica per nove (1976), intar en viktig plats i de Frumeries sena produktion. Påverkan från Brahms är tydlig i detta verk som Gunnar de Frumerie skrev till minne av sin några år tidigare bortgångna syster Carin, som var en skicklig cellist. I verkets andra sats finns direkta citat från tre Brahmskompositioner som Carin tyckte om att spela, trion i H-dur op.8, pianokvartetten i c-moll op.60 och cellosolot i långsamma satsen i pianokonsert nr 2. Verket utgör en mycket vacker hyllning till den bortgångna systern.

Allan Kanter

Verk och medverkande

Pianosonat nr 2
Martin Sturfält
, piano

Sånger
Ingrid Tobiasson
, mezzosopran, Jakob Högström, baryton,
Thomas Schuback, piano

Pianotrio nr 2
Ylva Larsdotter
, violin, Amalie Stalheim, cello,
Bengt Forsberg, piano

PAUS

Sånger
Ingrid Tobiasson
, mezzosopran, Jakob Högström, baryton,
Thomas Schuback, piano

Musica per nove
Ylva Larsdotter, violin, Maria Winiarski, viola,
Amalie Stalheim, cello, Jesper Julin, kontrabas,
Siobhan Parker, oboe/engelskt horn, Magnus Holmander, klarinett,
Bodil Kindlundh, fagott, Martin Thorell, trumpet,
David Huang, piano

Mer information om artisterna

martin-sturfalt
Foto: Jan Lindblad Jr.

Martin Sturfält, piano, har studerat vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Guildhall School of Music i London. Han är en flitig gäst hos svenska och utländska symfoniorkestrar och en hängiven kammarmusiker. Han har framträtt i bl.a. Konserthuset i Stockholm, Wigmore Hall, Barbican Hall, Royal Festival Hall och Purcell Room i London och Concertgebouw i Amsterdam. På skiva har han gjort kritikerrosade inspelningar av Stenhammars pianomusik och Adolf Wiklunds pianokonserter. Martin Sturfält har framträtt flera gånger tidigare i Allhelgonakyrkan, senast i december 2013.

ingrid-tobiasson

Ingrid Tobiasson, mezzosopran, anställdes på Kungliga Operan 1988 och har framträtt där i en lång rad stora roller till exempel Kundry i Wagners Parsifal och Ortrud i Lohengrin, Klytämnestra i Strauss´ Elektra, Eboli i Verdis Don Carlos, Adalgisa i Bellinis Norma, Carmen i Bizets opera och i många andra välkända operor. Ingrid Tobiasson har också framträtt i andra svenska operahus och utomlands bland annat på operorna i Bryssel, Sevilla, Frankfurt och Deutsche Oper i Berlin. I konsertsammanhang har Ingrid Tobiasson varit en ofta sedd gäst hos de ledande orkestrarna i Skandinavien och Finland där hon sjungit många alt- och mezzosopranpartier från Händels Messias till Mahlers åttonde symfoni. På skiva har hon spelat in bland annat Lidholms Ett drömspel, Korngolds Die tote Stadt, Stenhammars Tirfing, Mahlers Kindertotenlieder och Wagners Wesendoncklieder med Kungliga Hovkapellet och Sixten Ehrling. År 2000 utnämndes Ingrid Tobiasson till Hovsångerska. I Allhelgonakyrkan har Ingrid Tobiasson framträtt flera gånger tidigare, bland annat med Gunnar de Frumeries sångcykel Aftonland 2008 och i Brahmsfestivalen 2009.

jakob-hogstrom
Foto: Ann-Charlotte-Sandelin

Jakob Högström, baryton, är utbildad vid Kulturama, Royal Academy of Music i London samt på Operahögskolan i Stockholm. Han är en eftertraktad baryton inom det lyriska facket. Han har gjort roller som Papageno i Trollflöjten på Drottningholms Slottsteater, Baines i operan William av B Tommy Andersson på Vadstenaakademien och Baron Zeta i Suzanne Ostens Glada Änkan. Han medverkade tillsammans med Radiosymfonikerna i SVT:s produktion av Lars-Erik Larssons Förklädd Gud. 2009 debuterade han på Opera Comique i Paris som Narbanor i Zoroastre. Jakob Högström är ofta anlitad inom den sakrala repertoaren som i Händels Messias och Bachs passioner. På Malmö Opera har Jakob Högström sjungit Figaro i Figaros bröllop, Herr Snipa i Jonas Forssells Träskoprinsessan, Dandini i Askungen och Budbäraren i Stravinskijs operaoratorium Oedipus Rex. Hans senaste framträdande i Allhelgonakyrkan var i april 2017.

thomas-schuback

Thomas Schuback, piano, har varit kapellmästare vid Kungliga Operan i Stockholm 1975–1992, professor i musikalisk gestaltning vid Operahögskolan i Stockholm 1992–2002 och gästprofessor där 2002–2009. Thomas Schuback har som dirigent haft en omfattande verksamhet i Australien och har också gästspelat i flera operahus i USA. Vid Drottningholmsteatern har han svarat för ett mycket ingående forsknings- och instuderingsarbete i samband med att han dirigerat uppmärksammade uppsättningar. Tillsammans med Drottningholms Barockensemble har han spelat in gustaviansk operamusik för Musica Sveciae, där Schuback för övrigt är den mest anlitade artisten, också som pianist och kammarmusiker. Han har samarbetat med sångare som Gösta Winbergh, Barbara Bonney, Tatyana Troyanos, Helena Döse, Clas-Håkan Ahnsjö, Elisabeth Söderström, Kerstin Meyer, Håkan Hagegård, Mikael Samuelson och Birgitta Svendén. Diskografin omfattar ett trettiotal grammofonskivor. Som konsertdirigent har Schuback framträtt med alla de stora svenska symfoniorkestrarna samt med orkestrar i Skandinavien, USA och Australien och var konstnärlig ledare för Nationalmusei Kammarorkester 1993–2001. Thomas Schuback tilldelades Litteris et Artibus 2007.

ylva-larsdotter-foppeschut
Foto: Foppe Schut

Ylva Larsdotter, violin, har studerat för Sten-Johan Sunding, för Ulf Wallin vid Edsberg/Kungl. Musikhögskolan och för Helge Slaatto vid musikkonservatoriet i Münster. Redan vid sju års ålder hade hon sitt första solistframträdande med Sandvikens Symfoniorkester och har sedan dess framträtt med ett flertal svenska orkestrar, bland andra Dalasinfoniettan, Sandvikens symfoniorkester och Uddevalla kammarorkester. Ylva Larsdotter är medlem av Svenska kammarsolister och är regelbunden gäst vid europeiska festivaler som Fête Musicale de la Forêt i Frankrike och Copenhagen Late Summer festival plus ett flertal svenska festivaler. Hon spelar regelbundet med pianisten Anna Christenson och har framträtt med bland andra Philippe Graffin, Pekka Kuusisto, Torleif Thedéen och Bengt Forsberg. Hon framträdde senast i Allhelgonakyrkan under festivalen 2017.

amalie-stalheim

Amalie Stalheim, violoncell, vann nyligen Kungliga Musikaliska Akademiens Solistpris. Hon blir därmed Sveriges Radio P2:s husartist i två år framåt. I jurymotiveringen framhölls bl.a. att ”hennes tekniska briljans går hand i hand med lyhördhet och personligt uttryck. Hon förmedlar en musikalitet som vi hoppas kommer att förgylla världens konserthus i många år framöver.” Amalie Stalheim har tidigare bland annat vunnit Ljunggrenska tävlingen och tilldelats Cello Prize of the Year, Firmenich Prize, på Verbier Festival. Till vardags går hon på Kungliga Musikhögskolans kammarmusik-utbildning vid Edsbergs slott och började spela cello när hon var sex år gammal i Bergen. Hon har hittills framträtt bland annat i Skandinavien, Schweiz, Tyskland, Kina, Finland och Polen. Detta blir hennes första framträdande i Allhelgonakyrkan.

bengt-forsberg
Foto: Arto Tulima

Bengt Forsberg, piano, är en av Sveriges främsta pianister och sedan 30 år konstnärligt ansvarig för kammarmusikverksamheten i Allhelgonakyrkan. Bland Bengts regelbundna samarbetspartners finns mezzosopranen Anne Sofie von Otter, cellisten Andreas Brantelid och violinisterna Cecilia Zilliacus och Nils-Erik Sparf. Som solist har Bengt framträtt med bland annat Kungliga Filharmonikerna och Göteborgs Symfoniker. Han har också gett soloaftnar i bl.a. Londons anrika Wigmore Hall. Bengt är också verksam som adjungerad professor i pianospel vid Royal Academy of Music i London.
Bengt har gett ut ett stort antal CD-skivor, inte minst med Anne Sofie von Otter, varav flera har erhållit stora internationella priser, som Grammy och Gramophon´s Recording of the Year. Under de senaste åren har Bengt gett ur prisade skivor med bl.a. kvinnliga kompositörer, ”Neglected works for piano”, verk för violin och piano av Carl Nielsen tillsammans med Cecilia Zilliacus, celloverk av Fauré med Andreas Brantelid och engelsk musik för altfiol med Ellen Nisbeth och tillsammans med Cecilia Zilliacus och Sabina Bisholt en CD med musik av Amanda Maier.

david-huang
Foto: Richard Frantzén

David Huang, piano, vann Solistpriset 2014 och har sedan dess han etablerat sig bland landets mest intressanta och framstående unga artister. Han blev utsedd till Sveriges Radios P2 Artist-in-residence 2014-2016 och har gjort åtskilliga inspelningar och konserter i både radio och TV. David framträder som solist, kammarmusiker och med orkestrar runt om i Europa. 2015 bildade han tillsammans med svenske violinisten Daniel Migdal och norska cellisten Frida Fredrikke Waaler Waervågen Trio LEK och förra året startade han och fyra andra eldsjälar Förstaparkett, ett nytt koncept för kammarmusik riktat till en yngre publik. Hans senaste framträdande i Allhelgonakyrkan var i december 2017.

Maria Winiarski, viola, växte upp i Stockholm och delvis i Moskva, där hon började spela fiol vid åtta års ålder. Hon är utbildad vid Kungl. Musikhögskolan/Edsbergs Slott i Stockholm där hon bland annat hade Malin Broman som lärare. Hon studerade även vid musikhögskolorna i Zaragoza, Spanien och i Leipzig, Tyskland. Maria är en aktiv kammarmusiker och har medverkat vid kammarmusikfestivaler i bland annat Spanien, Norge, Frankrike, Israel och Polen.

Jesper Julin, kontrabas, har studerat vid Kungliga Musikhögskolan, Conservatorium van Amsterdam samt Kungliga Filharmonikernas Orkesterakademi. Jesper är verksam i orkestrar och kammarmusikgrupper runtom i Sverige och medlem i c/o chamberorchetsra baserad i Berlin.

Bodil Kindlundh, fagott, började sin utbildning på musikkonservatoriet i Falun, och gick vidare med studier på Kungliga Musikhögskolan där hon nu går på masterprogrammet. Hon har varit verksam i många av Sveriges orkestrar och spelat solokonserter med bland andra Musikhögskolans orkester.

Martin Thorell, trumpet, har studerat på Musikhögskolan i Malmö för Håkan Hardenberger och Bo Nilsson. Han arbetar för tillfället i Livgardets Dragonmusikkår i Stockholm och spelar också regelbundet med många av landets symfoniorkestrar.

I Musica per nove medverkar också Siobhan Parker, oboe/engelskt horn, och Magnus Holmander, klarinett.