Kvah Logotyp

Program

Johann Sebastian Bach (1685-1750) – ur Die Kunst der Fuge, BWV 1080
Ludwig van Beethoven(1770-1827) - Stråkkvartett nr 1 F-dur op.18:1
... Paus ...
Arvo Pärt (f 1935) – Summa för stråkar
Felix Mendelssohn (1809-1847) - Stråkkvartett Ess-dur op.12

Medverkande

Chiaroscurokvartetten

chiaroscuro-quartet-foto-agnese-blaubarde
Foto: Agnese Blaubarde

Mer information om artisterna

Chiaroscurokvartetten har fått en alltmer framträdande ställning på den internationella scenen med sina framföranden och inspelningar av musik för stråkkvartett på tidstrogna instrument. Repertoaren inkluderar musik av bl.a. Haydn, Beethoven, Schubert, Mozart och Arriaga. Medlemmarna är Alina Ibragimova, violin, Pablo Hernan-Benedi, violin, Emelie Hörnlund, viola (för övrigt stämledare i Kungliga Hovkapellet på Stockholmsoperan), och Claire Thirion, cello. Samtliga kvartettens medlemmar är utbildade bl.a. på Londons Guildhall School of Music. I september 2011 släppte Chiaroscuro-kvartetten sin debutskiva med musik av Mozart och Schubert. Albumet fick ett fantastiskt mottagande och vann Choc de L’annee i franska Classica och Strad Magazine skrev "en av de mest imponerande kammarmusik debutskivorna på senare år". Deras senaste framträdande i Allhelgonakyrkan var i november 2016.

Länk till kvartettens hemsida - på engelska

Programkommentar

Med Johann Sebastian Bach nådde kontrapunktiken inom musiken en oöverträffad höjdpunkt. I slutet av sitt liv sammanfattade han sina kunskaper i ett storslaget verk, ”Die Kunst der Fuge” (1748-49). Bach angav inte vilket/vilka instrument som ska användas, många olika versioner förekommer, och i kväll hör vi alltså några av fugorna i en version för stråkkvartett.

Beethovens 16 stråkvartetter och Grosse Fuge hör till höjdpunkterna inom hela kammarmusiklitteraturen. De sex kvartetterna opus 18 (1798-1800) tillhör den första av de tre skaparperioder Beethovens musik brukar delas in i. Även om han i dessa kvartetter fortfarande är påverkad av Haydns och Mozarts klassicistiska tonspråk har han också nått fram till ett mycket personligt uttryckssätt. I kvällens verk, stråkkvartett nr.1 i F-dur, hör vi detta inte minst i den ömsinta (affettuoso) och lidelsefulla (appassionato) andra satsen, enligt Beethoven själv påverkad av gravscenen ur Romeo och Julia.

Estländaren Arvo Pärt har under de senaste decennierna framstått som en av de absolut ledande gestalterna inom den nutida musiken. Hans tonspråk tycks svara mot ett djupt liggande behov av andlighet i vår tid. Efter att under tidigare år skrivit i modernistisk stil har hans musik sedan 1970-talet påverkats av äldre kyrkomusik. Detta hörs också i Summa som ursprungligen skrevs för kör, som sats i en mässa, men senare bearbetades för stråkar.

Underbarnet Felix Mendelssohn-Bartholdy hade redan skrivit flera av sina mästerverk, som stråkoktetten och uvertyren till ”En midsommarnattsdröm”, när han vid 20 års ålder komponerade sin stråkkvartett i Ess-dur op.12. Numreringen stämmer inte riktigt, han hade två år tidigare skrivit en stråkkvartett i a-moll som dock gavs ut som nr 2. Ess-durkvartetten är tydligt påverkad av Beethoven men framstår ändå som ett helt självständigt verk, ljust och energifyllt.

Allan Kanter