Sch-tonsättare i Wien
Schuberts stora första pianotrio är välkänd musik som inte så ofta framförs live eftersom en pianist, en violinist och en cellist på högsta nivå måste sammanträffa. När de nu är samlade så roar de sig med att utforska även ett desto mer okänt verk: Franz Schrekers Der Wind från de första åren av 1900-talet – drygt tio minuters högromantisk musik där vi även får bekanta oss med festivalens klarinettist och hornist. Därtill pianomusik av en gäst i stan: Robert Schumann. Sitt Fastlagsskämt från Wien skrev han elva år efter Schuberts död, vid samma tid som han återfann och lanserade Schuberts stora C-dur-symfoni.
Franz Schubert (1797–1828)
Ur Moments musicaux D. 780 (1823–28)
Franz Schreker (1878–1934)
Der Wind (1908–9), ”dansallegori” för violin, klarinett, horn, violoncell och piano efter en dikt av Grete Wiesenthal
Robert Schumann (1810–1856)
Faschingsschwank aus Wien (”Fastslagsskämt från Wien”) op. 26 (1839)
Allegro: Sehr lebhaft ∙ Romanze: Ziemlich langsam ∙ Scherzino ∙ Intermezzo: Mit größter Energie ∙ Finale: Höchst lebhaft
PAUS
Franz Schubert
Pianotrio nr 1 B-dur D. 898 (1827-28)
Allegro moderato ∙ Andante un poco mosso ∙ Scherzo: Allegro ∙ Rondo: Allegro vivace
Medverkande
Bengt Forsberg, piano (i verken för solopiano)
Cecilia Zilliacus, violin, Niklas Andersson, klarinett, Hans Larsson, horn, Kati Raitinen, cello och Bengt Forsberg, piano (i Schreker)
Cecilia Zilliacus, Kati Raitinen och Bengt Forsberg (i pianotrion)