Kvah Logotyp

Kompositörer:

Robert Schumann, César Franck

Medverkande:

Pontus Carron, piano, Øyvor Volle, violin, Won-Hee Lee, violin, Vidar Andersson Meilink, viola, Kristina Winiarski, cello,

OBS tiden! Vi får här höra två av de absolut främsta och mest älskade pianokvintetterna, var och en 30 à 40 minuter långa. Robert Schumanns kom till 1842, César Francks 1879. Att Pontus Carron och hans fyra medmusikanter spelar Franck just i år kan bero på att tonsättaren fyller 200; genom att kombinera den med Schumann så kan vi i den lyckliga publiken jämföra två av de fem-sex främsta verken. Vilket gillar du bäst?

Pianokvintett är den vedertagna beteckningen för kombinationen av piano (eller konsertflygel) och en stråkkvartett, alltså två fioler, en altfiol och en cello. 1800-talets kammarmusik var tänkt att kunna framföras i borgerskapets hem, där det ofta fanns ett piano. Spelade några i huset stråkinstrument kunde man kanske med hjälp av bekantskapskretsen och några inbjudna proffs få till en stråkkvartett. Men de kvintetter som vi ska få höra den här lördagen testade gränserna för vad man klarade vid sådana amatörmöten. Kanske är det därför som mängden pianokvintetter är liten jämfört med alla stråkkvartetter och pianotrios (piano + fiol + cello) som gavs ut, för att inte tala om alla pianosolon. Vid sidan av lusten att skriva var notförsäljningen till bildade amatörer en kommersiell drivkraft till att komponera.

Program

Robert Schumann (1810-56): Pianokvintett Ess-dur op.44

  1. Allegro brillante
  2. In Modo d'una Marcia: Un poco largamente.
  3. Scherzo: Molto vivace — Trio I — Trio II
  4. Allegro ma non troppo

PAUS

César Franck (1822-90): Pianokvintett f-moll

  1. Molto moderato quasi lento
  2. Lento, con molto sentimento
  3. Allegro non troppo, ma con fuoco

Medverkande

Pontus Carron, piano

pontus-carron

Pontus Carron har efter studier vid Musikhögskolan i Stockholm och Edsbergs Slott för Stefan Bojsten och Mats Widlund, de senaste åren mottagit en rad priser i internationella tävlingar samt mottagit stipendier från Kungliga Musikaliska Akademien, Svenska Frimurarorden och John Anderssons i Anderslöv stiftelse. Sedan debuten med Gävle Symfoniorkester 2019 har han varit solist med Sveriges Radios Symfoniorkester, Kungliga Filharmonikerna och Malmö Symfoniorkester. 2019 vann han tillsammans med Kristina Winiarski och kammarmusiktävlingen ”Ung och Lovande”.
Pontus är en flitigt anlitad kammarmusiker och spelar regelbundet på festivaler och kammarmusikscener runtom i Europa. Hans senaste framträdande i Allhelgonakyrkan var i november 2020.

Länk till Pontus Carrons hemsida

Øyvor Volle, violin

oeyvor-volle-liten

Øyvor fick sin första fiol vid fyra års ålder. Hon studerade med professor Leif Jørgensen från åtta års ålder, och flyttade till Tyskland när hon var 16 år. Endast 18 år gammal fick hon jobbet som konsertmästare i Stavanger Symfoniorkester, en position som hon höll i fem år. Øyvor är för närvarande konsertmästare på Göteborgsoperan och undervisar i fiol och kammarmusik vid Göteborgs Universitet.
Hon var med och bildade Vertavokvartetten 1984 och tillsammans har de spelat över hela världen. Favoritplatser inkluderar Carnegie Hall i New York, Concertgebow i Amsterdam och Wigmore Hall i London. Øyvor Volle har mottagit Shellprisen, Griegprisen, Klæstads legat, Nordeaprisen och Guide Vecchis stipendium.

Hon spelar på en Cerutti från 1785, som är utlånad från Dextra Musica Norway.

Øyvor medverkade senast i Allhegonakyrkan vid Schumannfestivalen 2002

Won-Hee Lee, violin

won_hee_lee_1200x700

Kanadensiska Won-Hee Lee är medlem i Kungliga Filharmonikernas andraviolinstämma sedan 2014. Hon har även arbetat med exempelvis Mahler Chamber Orchestra, Deutsches Symphonie Orchester Berlin, Weinberger Kammerorchester, Aurora Chamber Orchestra, National Arts Centre Orchestra of Canada och Kammerakademie Potsdam. Hon är vidare en hängiven kammarmusiker och har framträtt internationellt på både violin och viola.
Won-Hee studerade för Alexander Kerr vid Indiana University, samt vid orkesterakademin hos Deutsches Symphonie Orchester Berlin och på institutet för orkesterstudier vid National Arts Centre Orchestra of Canada. Detta är första gången hon medverkar i KVAH.

Vidar Andersson Meilink, viola

vidar_1200x700

Vidar är medlem i Kungliga Filharmonikerna sedan 2020.

Kristina Winiarski, cello

kristina-winiarski-foto-david-moeller
Foto:David Möller

Kristina Winiarski, cello, tog sin solistdiplom år 2019 efter studier för prof. Torleif Thedéen på KMH/Edsberg och Malmö Musikhögskola. Hon har även studerat för prof. Valter Despalj i Zagreb och Gautier Capucon i Paris. Hon debuterade som solist vid 16 års ålder med National Symphony in Washington DC, USA, och har senare framträtt som solist med ett antal orkestrar i Sverige och internationellt, bl a Malmö Symfoniorkester, Sveriges Radios Symfoniorkester, Zagrebs Filharmoni och Stuttgarts Kammarorkester. 2021 var hon solist i Sveriges Radios Symfoniorkesters sverigepremiär av Marie Jaëlls cellokonsert.

Kristina är mottagare av ett flertal stipendier från Kungliga Musikaliska Akademien, och fick även Anders Walls Giresta-stipendium år 2019. Hon spelar på en cello byggd av David Tecchler från år 1711, utlånad av Järnåkerfonden.
Kristina har framträtt flera gånger tidigare i Allhelgonakyrkan, senast i november 2020.

Länk till Kristina Winiarskis hemsida