Denna kväll firar vi lanseringen av en ny cd med cellisten Kati Raitinen och pianisten Bengt Forsberg. Dess program är sonater för violoncell och piano av Maria Bach, Henriëtte Bosmans och Rita Strohl – musik från tiden 1892-1924 av spännande och försummade kvinnor från Österrike, Holland respektive Frankrike. Vid konserten spelar Kati och Bengt två satser ur vardera sonaten. Dessutom får vi höra: David Popper: Requiem (1892) och Tara Valkonen: Glömskans sång (2022). Valkonens stycke är ett solostycke skrivet för Kati. I Poppers verk medverkar även Elfi Maria Øhre Marcussen och Lucie Žurmanová, cello, samt Bengt på piano.
Här finns en utförlig presentation av dessa ganska okända tonsättare
Program
Maria Bach Sonat för violoncell och piano c-moll (1924), sats 1 & 2
David Popper Requiem
Henriëttes Bosmans Sonat för violoncell och piano a-moll (1919), sats 2 & 3
Tara Valkonen Glömskans sång (2022)
Rita Strohl ”Titus et Bérénice”, dramatisk sonat för violoncell och piano (1892), sats 2 & 3
Medverkande
Kati Raitinen är utbildad vid Sibelius-Akademin för Martti Rousi och på Edsberg för Frans Helmerson. Sedan länge är hon solo-cellist i Kungliga Hovkapellet, och även verksam som solist runt om i Sverige och internationellt. Kammarmusiken är viktig för Kati. Hon är en av grundarna av den internationellt uppmärksammade trion ZilliacusPerssonRaitinen, och en drivkraft bakom kammarmusikserien ”Äntligen måndag” i Stockholms konserthus. Kati är också en flitig kammarmusiker i andra konstellationer, inte minst tillsammans med Bengt Forsberg. Hon framträdde senast i Allhelgonakyrkan i årets kammarmusikfestival ”6 Jubilarer”.
Bengt Forsberg är en av Sveriges främsta pianister, ofta med mer okända men krävande kompositörer på repertoaren. Bengt är verksam både som solist och ackompanjatör, i Sverige och utomlands. Han har gett ut ett stort antal cd-skivor, inte minst med Anne Sofie von Otter, varav flera har erhållit stora internationella priser som Grammy och Gramophone´s Recording of the Year. Tillsammans med Cecilia Zilliacus har Bengt gett ut en rad viktiga inspelningar, exempelvis av Amanda Maiers musik. Hans uppmärksammade cd Neglected works for piano presen-terar en bred uppsättning av andra oförtjänt undanskymda kvinnliga tonsättare, som Amy Beach, Ruth Sofia Almén, Grażyna Bacewicz och Valborg Aulin. Hittills under 2022 har Bengt redan gett konserter i bland annat Krakow, Paris och London. Bengt är KVAHs konstnärliga ledare och har varit ansvarig för kammarmusiken i Allhelgona-kyrkan i mer än 30 år.
Lucie Žurmanová är en tjeckisk cellist, för närvarande baserad i Stockholm där hon läser sin magisterexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Kati Raitinens klass.
Lucie har sedan tidig ålder aktivt deltagit i olika tävlingar för både solo- och kammarmusik. 2012 blev cembalokvintetten La Follia pristagare av Concerto Bohemia Radio Competition. Som solist är Lucie 3:e-pristagare i Bohus Heran International Cello Competition for Youth 2013, Jan Vychytil Cello Competition 2017 och Pro Bohemia Ostrava 2017.
Mellan åren 2014 och 2018 studerade Lucie vid Prags konservatorium där hon verkligen började resan mot att bli en professionell musiker. Därefter, driven av ambitionen att studera utomlands, flyttade hon till Nederländerna där hon avslutade sina kandidatstudier vid The Royal Conservatoire i Haag, hos Lucia Swarts.
Elfi Maria Lucia Øhre Marcussen studerar för närvarande master i utövande musik för Kati Raitinen vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Hon har kandidatexamen i utövande musik från Norges musikkhøgskole, där hon gick för Bjørg Lewis och Åge Kvalbein. Elfi Maria har spelat på många konserter i Europa och USA, och gör också studioinspelningar. Detta är första gången hon medverkar i Allhelgonakyrkan.