
KAMMARMUSIK-KVÄLL ENDAST FÖR MEDLEMMAR!
Program:
- Christer Wikmark: Violinsonat ”Pascha”, med Tobias Ringborg – violin och Bengt Forsberg – piano
- Robert Schumann: Davidsbündlertänze med Matti Hirvonen – piano
- Amy Beach: Violinsonat med Tobias Ringborg och Bengt Forsberg
Efter konserten blir det samkväm i enkla former i Café Helga i kyrkans källarplan.
Om du inte redan är medlem i KVAH så passa på att bli det nu!
Som medlem får du dessutom:
- rabatt på alla våra konserter
- regelbundna medlemsmejl med information om kommande konserter
- inbjudan till årsmöte och medlemskvällar
- och du ger kammarmusiken värdefullt stöd.
Medlemsavgiften för ett år är 250 kr per person.
Medlemsavgift betald från och med 1 oktober gäller även för 2026.
Läs mer om hur du blir medlem under menyn Bli medlem i KVAH: https://kammarmusikens-vanner.se/medlemmar/
Du kan självklart komma till våra medlemskvällar och bli medlem på plats.
Läs intervju med Christer Wikmark, medlem i KVAH:s styrelse, men även sångare och kompositör.
Från fåtöljsdirigent till sångare och kompositör
Christer Wikmark intervjuad av Astrid Haugland

Christer, jag känner dig sedan ett par år tillbaka som engagerad kollega i styrelsen för Kammarmusikens vänner i Allhelgonakyrkan (KVAH). Där brukar du ansvara för den viktiga uppgiften att servera pausfika till publiken. Du är även en flitig skribent av programtexter till våra konserter.
Samtidigt är du aktiv som sångare och kompositör. På KVAH:s medlemskväll den 26 november 2025 kommer din violinsonat Pascha framföras av Tobias Ringborg på violin och KVAH:s konstnärlige ledare Bengt Forsberg på piano.
Hur vaknade ditt intresse för musik?
Det började med en fåtölj i vardagsrummet. En grammofonskiva med Beethovens violinkonsert snurrade, och jag stod där – barnsligt allvarlig – och dirigerade med hela kroppen. Musiken hade redan tagit tag i mig, men jag visste ännu inte hur djupt den skulle komma att prägla mitt liv.
Jag växte upp i Stocksund, strax nordost om Stockholm. Min mor tog med mig på Lördagskonserterna i Stockholms Konserthus, där jag tidigt förälskade mig i Karl-Birger Blomdahls Sisyfos. Trots att jag fick kämpa med tålamodet under de otaliga Haydn-symfonier som också stod på programmet, så var jag redan fascinerad av musikens kraft. Däremot skulle det dröja innan jag själv började skapa.
På vilket sätt har musiken präglat ditt vuxna liv?
Som vuxen gled jag in i storbandsjazz och populärmusik, men en skilsmässa och ett nytt arbete blev en vändpunkt. En kvinnlig bekant drog med mig till en kör – och där öppnades något. Körsången blev en ny värld, och snart sjöng jag i flera ensembler. Jag började arrangera musik, och så småningom även komponera egna körstycken.
Genom mitt nya äktenskap kom jag i kontakt med lettisk körtradition. Det ledde till bildandet av en vokalensemble med konstmusik på lettiska texter. Vid några konserter behövdes flöjt och piano, och jag fick samarbeta med två professionella lettiska musiker: Iveta Cālite och Anna Petraskevica. Deras musikalitet tände gnistan till min första flöjtsonatin – ett verk i tre satser som de också framförde.
Hur har ditt komponerande utvecklats sedan dess?
En konsert med Dahlkvistkvartetten i Allhelgonakyrkan blev nästa katalysator. Kvartetter av Bacewicz och Bartók inspirerade mig att skriva en egen stråkkvartett som blev klar omkring 2019. Året därpå förverkligade jag en gammal dröm: att skriva ett Requiem. Sexton satser för blandad kör, fyra solister och orgel – ett verk som sammanfattade många års koristliv.
Berätta om Påsk-sonaten, eller Pascha som du kallar den.
Ett möte med violinisten Renāte Kļaviņa resulterade i den violinsonat som uruppfördes 2024 och som kommer framföras av Bengt Forsberg och Tobias Ringborg på KVAH:s medlemskväll.
Jag föredrar det latinska namnet Pascha på sonaten, eftersom det tydligare pekar på Jesu lidande och uppståndelse. Verket har tre satser:
- Tenebrae (mörker, syftar på mässor under påskens inledning)
- Pietà (förbarmande, medkänsla – motivet med Maria och den döde Jesus)
- Resurrectio (uppståndelse)
Musiken är inte en berättelse om påskens händelser, utan snarare ett uttryck för mina känslor kring dem. Den andra satsen, Pietà, blev färdig först och uruppfördes vid en påskhögmässa. Hela verket framfördes vid en kyrkokonsert i januari 2024 och spelades in som video nästa dag.
Hur känns det att verket nu framförs av Bengt Forsberg och Tobias Ringborg?
Att få dela detta med andra kammarmusikvänner – och höra det tolkas av två av Sveriges främsta musiker – är inget mindre än en musikalisk höjdpunkt, säger Christer Wikmark.
Astrid Haugland
Artister:
Bengt Forsberg

Bengt Forsberg, piano, är en av Sveriges främsta pianister, ofta med mer okända kompositörer på repertoaren och med många av Sveriges mest framstående instrumentalister som medspelare. Han har spelat in ett stort antal cd-skivor inte minst med Anne Sofie von Otter, varav flera har fått stora internationella priser.
Bengts uppmärksammade cd Neglected Works for Piano presenterar oförtjänt undanskymda kvinnliga tonsättare som Amy Beach, Ruth Sofia Almén, Grażyna Bacewicz och Valborg Aulin. Från senare år kan nämnas cd:n Russian Tales med Andreas Brantelid, cello, och den under 2024 utkomna Marcelle de Manziarly: Chamber Works som helt ägnas åt musik av den ukrainsk-franska komponisten, där Bengt spelar tillsammans med Cecilia Zilliacus och Kati Raitinen.
Han är KVAH:s konstnärliga ledare och har varit ansvarig för kammarmusiken i Allhelgonakyrkan under nära 40 år.
(Foto: Erik Nilsson/dB Productions)
Tobias Ringborg

Tobias Ringborg, violin, har etablerat sig såväl som dirigent, solist och kammarmusiker. Som violinist utbildade han sig vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och The Juilliard School i New York och har som solist och kammarmusiker spelat runt om i Europa och i USA.
År 2000 inledde Tobias en parallell karriär som dirigent både av vanliga orkesterkonserter och operor och har gjort bejublade framföranden i Europa, Nya Zeeland, Australien och Canada. Spelåret 2024/2025 har han dirigerat bland annat Puccini-operor i Melbourne, Ålborg och Göteborg, och ledde i maj 2025 två framföranden av Moses Pergaments mäktiga “Den judiska sången” på Konserthuset i Stockholm.
Tobias diskografi är omfattande och mycket mångfacetterad, med en rad viktiga inspelningar av kammarmusik och violinkonserter, inte minst av svensk musik och av oförtjänt förbisedda verk såsom till exempel Helena Munktells ”Violin Sonata, Dix Mélodies & Kleines Trio” på BIS. Tobias spelar på en Gagliano-violin från 1780 som utlånats av Järnåkerfonden och är en flitig gäst hos KVAH, senast vid flera tillfällen under 2023.
(Foto: Astrid Haugland)
Matti Hirvonen

Matti Hirvonen inriktade sig på pianoackompanjemang redan under studietiden och är idag allmänt ansedd som en av de ledande ackompanjatörerna i Skandinavien, men också hemmastadd i alla former av kammarmusik.
Hans karriär fick sin början genom ett erbjudande att arbeta tillsammans med Elisabeth Söderström. Sedan dess har han konserterat med många kända sångare som Nina Stemme, Miah Persson och Ann Hallenberg.
Som pedagog har han innehaft professurer i pianoackompanjemang och sångrepertoaren vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Royal College of Music i London, Norges Musikkhøgskole i Oslo och Rutgers University i New Jersey, USA.
Hirvonen har uppträtt på kända musikfestivaler runt om i världen, bland annat i Edinburgh, Aix-en Provence, Grafenegg och Schleswig-Holstein, och han framträder regelbundet i Wigmore Hall, Musikverein och Konzerthaus i Wien med flera. Han har också turnerat ett flertal gånger i Japan. Han har hållit mästarkurser för pianister och sångare vid Mozarteums sommarakademi i Salzburg, Cleveland Institute of Music, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Sibelius-Akademin och vid Oxford Lied Festival.
År 2014 tilldelades Hirvonen den kungliga medaljen ”Litteris et Artibus” för sina framstående konstnärliga insatser inom svenskt musikliv.
Hans senaste framträdande i Allhelgonakyrkan var vid ”Spökkonserten” 2024.
(Foto: Astrid Haugland)
