Fre 16/8 – 2024: Bengts önskekonsert!

Musik av Igor Stravinskij, Camille Saint-Saëns, Antonín Dvořák och Wolfgang Amadeus Mozart

ARTISTER:

  • Thorsten Johanns klarinett
  • Peter Friis Johansson piano
  • Opus13 – Sonoko Miriam Welde violin, Edvard Erdal violin, Albin Uusijärvi viola, Daniel Thorell cello
  • Zilliacuskvartetten – Cecilia Zilliacus violin, Julia-Maria Kretz violin, Ylvali McTigert Zilliacus viola, Kati Raitinen cello
  • Albin Uusijärvi viola

PROGRAM:

Programändringar
Bengt Forsberg kommer på grund av sjukdom inte att kunna medverka vid festivalen. De verk av Berg, Schmidt och Ives som Bengt skulle ha medverkat i under dagens konsert har därför utgått och ersatts med musik av Igor Stravinskij, Antonín Dvořák och Camille Saint-Saëns. Bengt låter hälsa att han ser fram emot att vid kommande konserter i Allhelgonakyrkan framföra de stycken som vi nu tvingats stryka.  

Tiderna är ungefärliga

Igor Stravinskij (1882–1971)

Tre stycken för soloklarinett K033 (1918), 5 min
Thorsten Johanns

Camille Saint-Saëns (1835–1921)

Sonat för klarinett och piano Ess-dur op. 167 (1921), 16 min
Thorsten Johanns och Peter Friis Johansson

Antonín Dvořák (1841–1904)

Pianokvintett nr 2 A-dur (1888), 40 min
Peter Friis Johansson och Opus13

  1. Allegro, ma non tanto
  2. Dumka: Andante con moto
  3. Scherzo (Furiant): Molto vivace
  4. Finale: Allegro.

PAUS, 30 min – med möjlighet att köpa kaffe eller te och en liten kaka

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)

Stråkkvintett nr 4 g-moll K.516 (1787), 38 min
Zilliacuskvartetten och Albin Uusijärvi viola

  1. Allegro
  2. Menuetto: Allegretto
  3. Adagio ma non troppo
  4. Adagio. – Allegro

Till festivalen kan du köpa ett festivalpass.
Det kostar 600:- ordinarie pris eller 450:- för dig som är medlem i KVAH.
Biljetter till enstaka konserter kr 200:-, medlemspris kr 150:-, under 26 år gratis.

Festivalpass och enskilda biljetter kan köpas via Ticketmaster eller på plats i Allhelgonakyrkan. I Allhelgonakyrkan ryms knappt 250 personer. Vi rekommenderar biljettköp i förväg via Ticketmaster.


KOMPOSITÖRER OCH VERK:

Programmet ändrades (se ovan) alltför sent för att få med kommentarer till nyinsatta verk.

Bengts önskekonsert!

Av Nils-Göran Olve

Wolfgang Amadeus Mozart är den enda tonsättare som förekommer två gånger på årets festivalprogram. Stråkkvintetten med en extra altfiol utöver sedvanlig stråkkvartett är en av ett kontrasterat par som kom till våren 1787, och som Köchel gav nummer 515 och 516. Mozart spelade dem själv, varvid det finns dokumenterat att han och Haydn tog de två altfiolstämmorna. Först trycktes de inte, för Mozart hoppades tjäna mer på dem genom att intresserade måste hyra manuskripten. Men planen misslyckades; Boccherinis enklare kvintetter slog bättre. Jämför själv i morgon när en av dem spelas.

Vi kan läsa att g-moll för Mozart betydde kamp, ilska och oro. Jan Swafford (Mozart. Faber 2020) läser in självbiografi i verket: hans fars hälsa går utför liksom hans egen; i april hade penningbekymmer tvingat familjen att flytta ut till en förort. Men egentligen hade han goda inkomster och skrev på Don Giovanni för Prag, och det kan vara dess stämningar som smittat. Swafford uppfattar att skiftningar i teman, färger och harmonik får marken att röra sig under våra fötter. När en menuett följer som andra sats är den visserligen elegant men fylld av oro och tyst sorg. Tredje satsen är nästan som en hymn: inåtvänd tröst. Inför fjärde satsen undrar lyssnaren: hur ska det gå, ljus eller mörker? Den inleds originellt nog med ett adagio, ”en naken veklagan”. Men just som vi tror att kvintetten ska sluta tragiskt följer ett allegro. ”Detta känslomässiga drama, en av de mest tröstlösa vidderna i Mozarts liv, slutar därför likt de flesta av hans mörkare berättelser med att han benådas. Även i sina värsta stunder förutsåg Mozart alltid en vändning till det bättre.”

Andra menar att den långsamma satsen är unik i Mozarts produktion: så dystert vågade han inte uttrycka sig i symfonierna eller pianokonserterna från samma tid. Alla beskriver verket i ordalag som vi brukar använda om tonsättare från romantiken ett halvt sekel senare.


Nils-Göran Olve

MEDVERKANDE:

Thorsten Johanns

Thorsten Johanns, klarinett, är genom sin stilistiska mångsidighet och musikaliska kommunikationsförmåga internationellt efterfrågad som både solist och orkester- och kammarmusiker såväl som pedagog. Han fick redan vid 22 års ålder sitt första fasta engagemang som stf soloklarinettist hos Essener Philharmonikern och var sedan under många år soloklarinettist hos WDR:s symfoniorkester i Köln där han fortfarande gästspelar. Han har gästspelat hos New York Philharmonic Orchestra som inbjuden av Alan Gilbert liksom hos många andra internationellt välkända orkestrar i Europa och USA. Han är medlem i flera namnkunniga kammarensembler varibland Ensemble Raro och Deutschen Bläsersolisten och medverkar i Spectrum Concerts Berlin. Sedan 2014 undervisar han dessutom vid Liszt-konservatoriet i Weimar. Mästarkurser har fört honom till Kina, Australien, Kanada, Nederländerna och Skandinavien. För två år sedan spelade Johanns och andra tyska musiker in en cd för skivmärket cpo med musik av Gunnar de Frumerie, bland annat hans klarinettkonsert.

Peter Friis Johansson

Peter Friis Johansson, piano, har etablerat sig som en av de mest mångsidiga och efterfrågade pianisterna i Skandinavien. Han började spela piano i Kulturskolan och fortsatte till Edsberg, Kungliga Musikhögskolan och Accademia de Musica Santa Cecilia. Peter har vunnit priser i många tävlingar och vann 2014 första pris och guldmedalj vid International Piano-e-Competition i Fairbanks, Alaska. Han har uruppfört pianokonserter av Laura Netzel, Andrea Tarrodi och Sven-David Sandström och färdigställde och  framförde hösten 2023 Ludvig Normans efterlämnade ofullbordade pianokonsert. Peter är konstnärlig ledare för kammarmusikföreningen Kammaren och tillsammans med Jakob Koranyi ledare för Fairplay Chamber Music i Järna och är dessutom verksam som pianopedagog. 

Sonoko Miriam Welde

Sonoko Miriam Welde, violin, är från Bergen och vinnare av Den norske solistpris 2014 och Equinors klassiska musikstipendium 2016. 2022 blev hon nominerad till “Spellemanprisen” i kategorin klassisk för sitt debutalbum med Oslo-Filharmonien. Hon är en av grundarna av Opus13. 2024 fick hon rollen som konstnärlig ledare för “Vinterfestspill i Bergstaden” på Röros. Sonoko har studerat för Janine Jansen, Kolja Blacher och Stephan Barratt-Due. Hon spelar på en Stradivarius “Spencer Dyke” från 1736 som generöst utlånats av Anders Sveaas’ Almennyttige Fond. 

Edvard Erdal

Edvard Erdal, violin, är från Norge och har etablerat sig som en eftertraktad kammarmusiker och är för närvarande konsertmästare i orkestern vid Den Norske Opera & Ballett. Han är en av grundarna till kvartetten Opus13 som vann andra pris i den prestigefyllda Banff International String Quartet Competition 2022 i Canada och också fått Equinors klassiska musikpris. Edvard har samarbetat med flera internationella stjärnor som Janine Jansen, Leif Ove Andsnes, Alisa Weilerstein och Tabea Zimmermann. Tillsammans med Opus13 startade Edvard 2022 kammarmusikfestivalen Vinterspill på Lillehammer. Han spelar på en violin av Lorenzo Storioni från 1780 som generöst utlånats av Snefonn AS. 

Albin Uusijärvi

Albin Uusijärvi, viola, började spela fiol vid fem års ålder och gick sedan Musikskolan Lilla Akademien i Stockholm. Tidiga musikupplevelser inspirerade honom att byta till violan. Hans högre studier fortsatte i Berlin vid Hochschule für Musik Hanns Eisler för Prof. Tabea Zimmermann, samt vid Karajan-Akademien hos Berliner Philharmoniker. Albin är medlem i  Opus13. Han har tidigare varit soloviolast i Danska Radions Symfoniorkester och är sedan januari 2024 stämledare för violastämman i Sveriges Radios Symfoniorkester. Som solist har Albin uppträtt med orkestrar som Göteborgs Symfoniker, Südwestdeutsches Kammerorchester och WDR Sinfonieorchester Köln.

Daniel Thorell

Daniel Thorell, cello, är från Stockholm och har redan skördat stora framgånar både som solist och kammarmusiker. Han har vunnit första pris i ett flertal internationella och nationella musiktävlingar och har framträtt som solist med Stockholms Kungliga Filharmoniker, Göteborgs Symfonikerna, Zagrebs Nationella Radioorkester, Dala-Sinfonietta med flera och är medlem i Opus13. Daniel har nyligen avslutat sina solistdiplomstudier vid Norges Musikhøgskole i Oslo för Prof. Torleif Thedéen. Han är mottagare av stipendier från fonder som SWEA International, Kungliga Musikaliska Akademien och Anders Sandrews stiftelse.

Cecilia Zilliacus

Cecilia Zilliacus, violin, är en flitig gäst i Allhelgonakyrkan sedan många år. Hon har varit solist i flera av Europas mest framstående symfoniorkestrar och gillar också att spela med jazzmusiker, folkmusiker, singer song-writers och många andra. Cecilia var under många år en drivande kraft i den flerfaldigt prisbelönade stråktrion ZilliacusPerssonRaitinen och är nu konstnärlig ledare för Katrina Kammarmusik på Åland och tillsammans med Kati Raitinen för kammarmusikserien Äntligen måndag på Konserthuset i Stockholm.   Hon har gjort flera prisbelönade inspelningar nu senast den i år Grammis-belönade Grieg Maier Röntgen String Quartets med Zilliacuskvartetten. Cecilia undervisar vid Sibeliusakademien och Kungliga Musikhögskolan och spelar på en violin byggd av Nicola Gagliano från Järnåkerfonden.

Julia-Maria Kretz

Julia-Maria Kretz, violin, studerade för Thomas Brandis i Berlin och med Josef Suk i Prag. Med Julius Stern Piano Trio har hon vunnit olika internationella priser. Hon är medlem i kammarmusikensemblen Spectrum Concerts Berlin och i Mahler Chamber Orchestra och spelar regelbundet kammarmusikkonserter med ett flertal internationella artister och på internationella festivaler. Julia-Maria är sedan 2015 alternerande förste konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Hon har spelat in kammarmusik för bland annat BIS, NAXOS och Harmonia Mundi och undervisar vid Kungliga Musikhögskolan. Julia-Maria är medlem i Zilliacuskvartetten.

Ylvali McTigert Zilliacus

Ylvali McTigert Zilliacus, viola, har studerat för Simon Rowland-Jones och Daniel Takeno i London och Tabea Zimmermann i Berlin. 2004 bildade hon Lendvai String Trio som framträtt runtom i Europa, prisbelönats och gjort flera cd-inspelningar, bland annat med stråktrior av Julius Röntgen och Beethoven. Ylvali har spelat i flera internationella ensembler såsom English Concert och Mahler Chamber Orchestra och ingår nu i Uppsala Kammarsolister och Uppsala kammarorkester. Hon är medlem av Zilliacuskvartetten.Kati Raitinen, cello, är utbildad vid Sibelius-Akademin för Martti Rousi och på Edsberg för Frans Helmerson. Sedan länge är hon solocellist i Kungliga Hovkapellet, och även verksam som solist runt om i Sverige och internationellt. Kammarmusiken är viktig för Kati; hon är en av de ansvariga för kammarmusikserien ”Äntligen måndag” i Stockholms konserthus. Kati är också en flitig kammarmusiker i andra konstellationer, inte minst tillsammans med Bengt Forsberg och Cecilia Zilliacus och ingår i Zilliacuskvartetten. Kati är konstnärlig ledare för Lövstabruks Kammarmusikfestival 2024 och undervisar vid Kungliga Musikhögskolan.

Kati Raitinen

Kati Raitinen, cello, är utbildad vid Sibelius-Akademin för Martti Rousi och på Edsberg för Frans Helmerson. Sedan länge är hon solocellist i Kungliga Hovkapellet, och även verksam som solist runt om i Sverige och internationellt. Kammarmusiken är viktig för Kati; hon är en av de ansvariga för kammarmusikserien ”Äntligen måndag” i Stockholms konserthus. Kati är också en flitig kammarmusiker i andra konstellationer, inte minst tillsammans med Bengt Forsberg och Cecilia Zilliacus och ingår i Zilliacuskvartetten. Kati är konstnärlig ledare för Lövstabruks Kammarmusikfestival 2024 och undervisar vid Kungliga Musikhögskolan.


Om de olika konserterna: