En pianoafton med ett hisnande tidsperspektiv!
Pianisten Mats Jansson framför Beethovens ”Diabellivariationer” men också nya variationer över Diabellis lilla vals skrivna av 18 av de mest välkända nutida svenska komponisterna.
En pianists resa från Anton Diabelli över Ludwig van Beethoven fram till en svensk levande pianotradition av idag, här i ljuset av Diabellis lilla vals från 1819. 200 år av konstnärlig, teknisk, estetisk utveckling inspirerad av pianots och pianomusikens fantastiska höjdpunkter och ständiga utveckling.
Konsertprogrammet inleds med Beethovens ”Diabellivariationer”– 33 Veränderungen über einen Walzer op. 120 – ett verk som sammanfattar allt vad geniet, virtuosen och nytänkaren Beethoven var och är för oss idag, och som Hans von Bülow beskrev som ”Det Beethovenska geniets mikrokosmos”
– och avslutas med nykomponerade diabellivariationer av 18 framstående svenska komponister, variationer som pianisten Mats Jansson beställt direkt för det här programmet med ekonomiskt stöd från Helge Ax:son Johnsons stiftelse.
De arton komponisterna är, i bokstavsordning: Anders Flodin, Lars-Åke Franke-Blom, Johan Hammerth, Anna-Lena Laurin, Peter Lindroth, Emmy Lindström, Maria Lithell Flyg, Paula af Malmborg Ward, Rolf Martinsson, Anders Nilsson, Marie Samuelsson, Ylva Skog, Bengt-Göran Sköld, Benjamin Staern, Staffan Storm, David Swärd, Andrea Tarrodi och Johan Ullén.
Välkommen och mycket nöje!
Biljettpris: Ordinarie 230 kr, medlem 170 kr. Gratis entré för besökare under 26 år.
Biljetter säljs via Ticketmaster. Finns platser kvar på konsertdagen säljs de vid entrén från kl 17.30. Vi kan ta emot betalning med kreditkort, Swish och kontanter. Platserna är onumrerade.
PROGRAM:
Ludwig van Beethoven (1770–1827)
33 Veränderungen über einen Walzer op. 120 (Wien 1819–1823)
33 variationer över en vals (Diabellivariationer)
Tema: Vals – Anton Diabelli (1781–1858)
- Alla marcia maestoso
- Poco allegro
- L’istesso tempo
- Un poco più vivace
- Allegro vivace
- Allegro ma non troppo e serioso
- Un poco più allegro
- Poco vivace
- Allegro pesante e risoluto
- Presto
- Allegretto
- Un poco più moto
- Vivace
- Grave e maestoso
- Presto. Scherzando
- Allegro
- Var. 17
- Poco moderato
- Presto
- Andante
- Allegro con brio – Meno allegro
- Allegro molto alla ’Notte e giorno faticar’ da Mozart
- Allegro assai
- Fughetta: Andante
- Allegro
- (Piacevole)
- Vivace
- Allegro
- Adagio ma non troppo
- Andante sempre cantabile
- Largo, molto espressivo
- Fuga: Allegro
- Tempo di minuetto
PAUS, 30 min – med möjlighet att köpa kaffe eller te och en liten kaka
Nya Diabellivariationer (Sverige 2022–23)
Tema: Vals – Anton Diabelli
- Lars-Åke Franke-Blom – Veränderung über einen Walzer
von A. Diabelli (1. Poco giocoso e rubato) - Johan Hammerth – Variation över en vals av Anton Diabelli
- David Swärd – Irritated Iterations
- Rolf Martinsson – Diabellivariation
- Paula af Malmborg Ward – Diabas – en diabellivariation
- Marie Samuelsson – Varierad improvisation kring Diabellis vals
- Anders Nilsson – ur Diabelliana, 1.…wie ein Schrei in der Nacht
- Emmy Lindström – DiabolicÊDiabelli
- Peter Lindroth – Diabolli
- Johan Ullén – Variation över ett tema av A. Diabelli
- Anders Flodin – Frammento con Motivo a Croci
- Staffan Storm – Into Dusk – A Diabelli Variation
- Benjamin Staern – Diabelli Fools Around with Bells!
- Ylva Skog – Veränderung über einen Walzer von Anton Diabelli
- Bengt-Göran Sköld – Diabellivariation
- Maria Lithell Flyg – Diabellivariation – ValseÊ triste
- Anna-Lena Laurin – A Little Diabelli Variation
- Andrea Tarrodi – Variation on a Fragment of a Waltz
Som extranummer spelades variationer över Diabellis vals
av Ignaz Moscheles 1794-1870
och Franz Schubert 1797-1828 D 718
Om projektet…
Av Mats Jansson
Jag hade länge funderat över något slags samarbetsprojekt där flera tonsättare utgår från samma idé. Men det var inte förrän jag bestämde mig för att studera in ett av alla de verk jag absolut skulle vilja spela – Beethovens Diabellivariationer op. 120 – som jag förstod att den gemensamma idén måste vara Anton Diabellis lilla vals. Plötsligt fick hela idén ett tidsperspektiv som fattats och som är mycket inspirerande och utmanande.
I december 1818 kungjorde Wiener Zeitung grundandet av en ny musikförläggarfirma i Wien, Cappi und Diabelli. Redan kort efter grundandet av den nya firman kom Anton Diabellis egenskaper som komponist, musikförläggare och något av ett marknadsföringsgeni till användning. Han skickar 1819 en liten vals, som han själv komponerat, till femtio av den tidens mest ansedda virtuoser och komponister med en inbjudan att skriva en variation, eller som han kallar det, en förändring, över temat som bifogats. Detta ska sedan bli en variationssamling som ges ut under namnet Vaterländischer Künstlerverein i juni 1824.
Här finns komponister som Czerny, Hummel, Hüttenbrenner, Kalkbrenner, Kreutzer, Liszt, Moscheles, Mozart (Franz Xaver Wolfgang), Schubert, Stadler och Ärkehertigen Rudolph av Österrike, för att nämna några. Namn som kanske kan kännas igen av dagens piano- och musik intresserade.
Så efter positivt besked från Helge Ax:son Johnsons stiftelse om ett generöst stöd av projektet togs kontakt med tonsättarna som alla ville vara med och visade stor nyfikenhet och entusiasm för projektet. En mycket inspirerande tid följde då det med jämna mellanrum damp ner nya variationer i postlådan. Intressant är att se hur olika de alla förhållit sig till Diabellis lilla vals! De ”aderton” tonsättarnas
variationer bildar ett fantastiskt lapptäcke av pianokomponerande anno 2022-23.
En utmanande men otroligt inspirerande uppgift var att sätta en ordning på de nya variationerna. Räknade ut att det finns 6.402.373.705.728.000! olika sätt att kombinera 18 variationer på!! Ska medges att jag inte ens provat en bråkdel av alla dessa möjligheter.
Funderingar på vad som är en bra början efter temat och vad som passar som avslutning, var det bör finnas kontinuitet, var skarpa kontraster behövs, om det måste vara pauser mellan variationerna, och i så fall mellan vilka, om det finns variation er som behöver en längre tystnad före nästa variation, hur dynamiken och tempot i olika variationer kan kombineras, om variationerna ska delas upp i mindre grupper, som satserna i en sonat eller…?
Frågor och funderingar som det inte finns något ”rätt” svar på. Det kanske kan verka hopplöst men det är just detta som gör det så otroligt inspirerande. Kanske kommer ordningen på variationerna att förändras efter ytterligare ett par framföranden men just nu, just i dag är detta fortfarande den ”rätta” ordningen och skulle inte kunna vara på något annat sätt.
Jag gläder mig mycket åt att Gehrmans Musikförlag har gett ut de nya variationerna. Den nya notutgåvan – Diabelli 2024 – släpptes i samband med ett framförande av variationerna i De Geerhallen i Norrköping under våren 2024, precis 200 år sedan Vaterländischer Künstlerverein gavs ut i Wien!
Att den nya musiken kommer att finnas tillgänglig att studeras och framföras samt inspirera framtida musiker och publik, måste få vara en viktig del av hur vi definierar vårt samhälle och att vi genom konsten fördjupar vår syn på verkligheten och förståelsen av den samma.
Mats Jansson
Mats Jansson. Biografi
Under gymnasietiden fick Mats Jansson sin pianistiska skolning av Marianne Jacobs i Stockholm och professor Robert Riefling i Oslo. Efter gymnasiet studerade han för professor Hans Leygraf vid musikhögskolorna i Hannover, Salzburg och Berlin. Sedan vinsten i den internationella Viottitävlingen för pianister i Vercelli, Italien 1987 har han konserterat som solist, kammarmusiker, ackompanjatör och pianoduon Par i Piano runt om i Europa samt i USA och Japan.
Mats Jansson har en mycket bred repertoar, oavsett om det är soloverk, konserter, kammarmusik eller romanser. Han har även ett genuint intresse för den nutida musiken och har de senaste åren uruppfört en rad verk för piano i olika konstellationer nu senast i september i år Anna-Lena Laurins Pianokonsert ”Waiting for Life at ELSA’s” tillsammans med Norrköpings symfoniorkester. Pianokonserten är ett beställningsverk av Norrköpingsorkestern för Mats Jansson.
Mats Jansson undervisar piano och kammarmusik på Musikhögskolan vid Örebro universitet, lektor i musikalisk gestaltning.