Lö 21/9 kl 18.00: Septemberoktetter

Felix Mendelsohn (tv) och George Enescu

Åtta eminenta musiker framför George Enescus monumentala stråkoktett från 1900. Och när de är i farten bjuder de oss också på Felix Mendelssohns fantastiska stråkoktett som han skrev blott 16 år gammal.

Musik av George Enescu och Felix Mendelssohn

ARTISTER:

Brusk Zanganeh – violin, Danial Shariati – violin, Sarah Cross – violin, Ylva Larsdotter – violin, Emelie Hörnlund – viola, Oscar Edin – viola, Willem Stam – cello, Andreas Lavotha – cello

Läs mer om musiken och artisterna nedan.

PROGRAM:

Tiderna är ungefärliga

George Enescu (1881–1955)

Oktett för stråkar C-dur op. 7 (1900) (35–40 minuter)

  1. Très modéré
  2. Très fougueux
  3. Lentement
  4. Mouvement de valse bien rythmée

PAUS, 30 min – med möjlighet att köpa kaffe eller te och en liten kaka

Felix Mendelssohn (1809–1847)

Oktett för stråkar Ess-dur op. 20 (1825) (30–35 minuter)

  1. Allegro moderato con fuoco
  2. Andante
  3. Scherzo: Allegro leggierissimo
  4. Presto

Biljettpris: Ordinarie 230 kr, medlem 170 kr. Gratis entré för besökare under 26 år.
Biljetter säljs via Ticketmaster. Finns platser kvar på konsertdagen säljs de vid entrén från kl 17.30. Vi kan ta emot betalning med kreditkort, Swish och kontanter. Platserna är onumrerade.


KOMPOSITÖRER OCH VERK:

Av Nils-Göran Olve

I kväll blir det två oktetter för stråkar: fyra violiner och två vardera av viola och cello. Inför KVAH:s kvintettfestival i augusti skrev jag att hemmamusicerande med fler än fyra medverkande var ovanligt i 1800-talets borgarskaps salonger. Den mesta kammarmusiken skrevs för pianosolo, fiol och piano, pianotrio (piano, fiol, cello) eller stråkkvartett (två violiner, en viola och en violoncell). Men det finns undantag.

Bland mer kända tonsättare brukar man framhålla Louis Spohr (1784–1859), tysk trots förnamnet, som uppfinnaren av ”dubbelkvartetter” där två stråkkvartetter samverkar. Den första skrev han 1823. 16-åringen Mendelssohns oktett kom två år senare. Men han gjorde på ett lite annat vis.

I partituret till Spohrs dubbelkvartett står kvartett nr 1 överst, med nr 2 nedanför. Mendelssohn och även Enescu har alla fyra fiolerna överst, sedan de två altfiolerna och nederst de två cellostämmorna.

Det är också så båda skriver: närmast orkestralt, med teman som kastas mellan stämmorna oberoende av om det är den ena eller anda kvartettens musiker. Spohrs dubbelkvartett trycktes samma år som Mendelssohn skrev sin oktett. Hade han hört Spohrs verk, eller just köpt noterna, när han fick sin idé om en ”äkta” oktett för enbart stråkar? Redan som trettonåring hade han besökt Spohr i Kassel.

Mendelssohn anvisade att oktetten bör spelas i symfonisk stil med stor skillnad på forte och piano. Hans uppfinning fick få efterföljare. Kanske var det inte så vanligt att åtta stråkmusiker av rätt kaliber kunde sammanstråla.

I Norden skrev Niels Gade och Johan Svendsen stråkoktetter (1849 respektive 1866), och på 1900-talet finns kortare stycken av Darius Milhaud, Dmitri Sjostakovitj och andra. Ännu i våra dagar är det bara Mendelssohns oktett som spelas tämligen ofta, och vi ska återkomma till förutsättningarna för hans tilltag.

Men särskilt på senare år har en lika stor och symfoniskt upplagd oktett börjat spelas något oftare än förr: den som George Enescu skrev som nittonåring precis vid förra sekelskiftet.

Enescu var Rumäniens största musikernamn genom tiderna och ett universalgeni inom musik: förutom tonsättare var han en av sin tids främsta violinister som turnerade internationellt och samtidigt en dirigent som ledde beundrade framföranden. När reumatism och krokig ryggrad hindrade honom från att spela fiol offentligt framträdde han även som pianist, ibland med någon fiolelev som han ville stödja.

Alfred Cortot, den tidens ledande franske pianist, lär ha sagt att Enescu hade bättre pianoteknik än han själv. Inte undra på att många av tonsättaren Enescus verk aldrig blev fullbordade. Det bidrog nog också att han levde i en tid som var politiskt besvärlig för hans hemland och vistades mer i USA, Frankrike och andra länder än där. Ännu sjuttio år efter hans död lanseras nya Enescuverk som kompletterats enligt hans skisser.

Rumänsk rapsodi nr 1 är och förblir dock hans enda ”hit”. Den liknar knappast hans mer seriösa verk: operan Oidipus, fem symfonier, orkestersviter, tre fiolsonater och mycket annat. I dem eftersträvar han en syntes av all sin tids musik. De rumänska rötterna finns där och är viktiga, men redan som sjuårigt fiolunderbarn hade han från hemlandet rest till Wien där han blev den näst yngsta eleven någonsin vid konservatoriet.

Att en rumänsk gosse antogs, möjligen med romskt blod, ansågs märkligt. Han insöp miljön, fick spela för kejsaren som tioåring och träffade Brahms. Han studerade inte enbart violin och utvecklades raskt. När han var fjorton bestämde han och omgivningen att han borde komplettera med studier i Paris. Där blev Massenet och Fauré några av hans kompositionslärare.

När han skrev kvällens oktett hade han nyligen avlagt examen och skulle inleda sin flackande tillvaro som multimusikant. Paris där han levde sina sista år blev hans främsta bas: särskilt förr såg man oftast hans namn stavat på franska som Georges Enesco.

För många av sina kollegor framstod han som en generös mentor. Det vimlar av citat som verkar väldokumenterade. Cellisten Pablo Casals beskrev Enescu som ”det största fenomenet inom musik sedan Mozart”. Tonsättaren Vincent d’Indy påstod att om alla Beethovens verk råkade förstöras skulle Enescu kunna rekonstruera dem ur minnet. Säkert en överdrift, men det säger mycket!

Violinisten Yehudi Menuhin lärde känna Enescu när han själv var ett tonårigt underbarn och vänskapen fortsatte till Enescus död. ”Han gav mig ljuset som väglett hela min tillvaro.” De spelade in Bachs dubbelkonsert tillsammans på skiva, och Enescu dirigerade några av Menuhins tidigaste inspelningar med orkester.

Ofta var det musikern snarare än tonsättaren som hyllades. Verken har haft svårt att slå an, men varje gång nya inspelningar ges ut säger recensenterna att det äntligen är dags för ett genombrott. Nyligen gav till exempel DG ut en ny version av symfonierna. Att han inte är mer ihågkommen som violinist – hans främsta identitet – beror på att han gjorde få inspelningar under sina bästa år mellan världskrigen.

Efter 1945 var han drabbad av sjukdomar och det som finns från hans resterande tio år är mestadels på mindre skivmärken med dålig teknik eller live. Det finns Bach, Beethovens Kreutzersonat och egna verk både som violinist och pianist, och som dirigent finns han dokumenterad i Bach, Beethoven, Brahms och Tjajkovskij från London, Paris, New York och Moskva.

Trots bristerna finner jag allt jag har hört fascinerande. Till det hör 5½ timme intervjuer från fransk radio 1952 som min franska egentligen inte räcker till, men där Enescu med stor inlevelse berättar om sina rumänska rötter, åren i Wien och Paris och om sitt eget skapande. Inspelningarna är gjorda i hans bostad, och jag har läst hur han berövad sina rumänska tillgångar sina sista tio år fick flytta till allt mindre lägenheter och sälja av möbler. Under radiosamtalen illustrerar han ofta på sin fiol eller pianot.

Oktetten har i utgåvan från 1950 ett förord av tonsättaren. Där kallar han verket cykliskt och framhåller att det visserligen på klassiskt vis består av fyra tydliga satser, men att dessa tillsammans även motsvarar en mycket utvidgad förstasats i en symfoni. Där följer de på varandra enligt reglerna för hur en sådan sats bör byggas. Enescu råder till att inte lägga för stor vikt vid kontrapunktfinesser utan betona det tematiska och melodiska. Han har inga invändningar mot att verket framförs orkestralt, men då måste vissa sångbara ställen ändå spelas som solon.

De fyra satserna är som sagt de normala, men tempoangivelserna ovan gör inte rättvisa åt de många skiften som sker inom varje sats. Efter ungefär tolv minuter sker ett kort uppehåll, annars går satserna över i varandra. Alla musikerna är i elden mest hela tiden som delar i en komplex väv av stämmor.

Enescu lär ha arbetat av och till med oktetten i mer än ett år. Vi kan läsa citat där han säger att hans oro för att få till ett hållbart resultat varit lika stor som om han varit en ingenjör som konstruerar en hängbro med ett stort spann.

Oktetten ger verkligen intryck av en intrikat konstruktion med sitt myller av samverkande stämmor. Den brukar räknas som Enescus tidigaste mogna verk. Han var nitton och Colonneorkestern repeterade den visserligen men fann den alltför svår. Det dröjde innan den trycktes och fick sin premiär.

Vi har sett hur Casals jämförde Enescu med Mozart, som väl annars brukar anses vara den som vid yngst ålder skrev märklig musik. Felix Mendelssohn var inte mycket äldre.

Man brukar framhålla uvertyren till En midsommarnattsdröm som han skrev som 17-åring. Men stråkoktetten är alltså ett år tidigare.

Den unge Felix hade visserligen unika förutsättningar, även bortsett från den begåvning som han för övrigt delade med sin syster Fanny vars långt mindre produktion vi har börjat höra mera av på senare år. Familjen var rik med starka kulturintressen.

Miljön i Berlin var inspirerande då staden och nationen var på väg uppåt. Efter de omtumlande Napoleonåren rådde en tidsanda som visserligen rymde politisk repression men också en känsla av konstnärligt nytänkande i skarven mellan klassicism och romantik, och för dem som hade råd var resor till alla Europas länder nu möjliga.

Inte minst hade Felix och Fanny goda lärare. Familjen var aktad och Felix judiska börd verkar just där och då inte ha legat honom särskilt i fatet; möjligen gav den honom incitament och sociala kontakter som gjorde framåtanda och nyskapande självklara? I hans barndom hade familjen konverterat till kristendom, och därefter skrevs familjenamnet Mendelssohn Bartholdy.

Jag läser några av 16-åringen Felix brev vid tiden för oktetten och häpnar över hans reflektioner över konst, musik och samtid och över hans fantasifulla formuleringar. På sin lärare Zelters inrådan skickar han ett underdånigt brev till excellensen Goethe och bifogar ”ett svagt försök av en svag elev”.

Nyligen har den åtta år äldre Adolf Fredrik Lindblad besökt Berlin och bott några dagar hemma hos Mendelssohns. Till sin nye svenska vän skriver han kamratligt om vikten av att ta ställning till olika musikaliska verk. Först glömmer han att de lagt bort titlarna och använder Sie som tilltal, men sedan rättar han sig och det blir Du i resten av det rätt långa brevet. Han lägger till med en asterisk från det första ”Sie” ”Ska ju stå Du”!

Till släkten rapporterar han om sitt första Parisbesök där hans h-moll-kvartett spelats ”på det allra skändligaste sätt” för Cherubini som ändå talat vänligt om den. Chefen för Pariskonservatoriet hade aldrig nedlåtit sig till att tala med unga musiker. Men om Mendelssohn hade han sagt ”Pojken är rik, han kommer att lyckas. Men han slösar och använder för mycket tyg i sin kostym.” Det har tolkats som att han borde vara mer sparsmakad med sina musikaliska idéer – de kunde räcka för fler verk.

Varannan söndagsmorgon musicerades det med gäster, och när oktetten blev klar i oktober 1825 hade familjen nyligen flyttat till ett större hus med en vacker trädgård på Leipziger Strasse 3. Oktetten är dedicerad till Eduard Rietz, hans vän och fiollärare. Han fick partituret på sin 23-årsdag och gengäldade genom att skriva rent stämmorna. Knappt tre veckor senare skrev Zelter till Goethe om en oktett ”full av liv”.

Mendelssohn spelade i första hand piano, men några gånger senare i livet medverkade han på altfiol när oktetten framfördes. Så var det i Leipzig 1843 när han och Gade var violasterna. Säkert fick Gade då idén att skriva en egen oktett.

Likt Enescus oktett är Mendelssohns i fyra satser, ungefär som en symfoni, men här är det pauser mellan satserna. Eftersom Mendelssohns musik ligger nära klassicismen är den inte lika polyfon som Enescus och lättare för förstagångslyssnaren att orientera sig i. Det berömda scherzot kommer efter den långsamma satsen. Det har liknats vid en dans av älvor, men Felix syster Fanny talade om att ta fram kvastskaftet för en flygtur.

Liksom med Enescus oktett har det hänt att Mendelssohns spelats för större besättning. Eventuellt lägger man då till en kontrabas, men i huvudsak innebär bearbetningen att man låter en liten stråkorkester spela det som annars är solostämmor. Numera är detta ovanligt.

Mendelssohn gjorde dock själv en orkesterbearbetning av scherzosatsen där han lade till blåsare. Den använde han som alternativ sats i sin första symfoni.

Men originalet för stråkoktett är bäst.

Nils-Göran Olve

ARTISTPORTRÄTT:

Andreas Lavotha
Andreas Lavotha

Andreas Lavotha, född 1990, är en frilansande cellist från Stockholm. Han har studerat på Musikhögskolan i Stockholm för Ola Karlsson och för Mikael Ericsson på Musikhögskolan i Prag. Andreas är en mycket aktiv kammarmusiker och är konstnärlig ledare för Askanäs Kammarmusikfestival på Ekerö och Gröna Linjen Kammarmusik i Årsta.


Willem Stam
Willem Stam

Cellist Willem Stam född och uppvuxen i Calgary, Canada, flyttade 2006 till Nederländerna för att studera för Dimitri Ferschtman. Han har turnerat som solist, kammarmusiker och dirigent i Europa, Sydamerika och Asien och spelar in en mängd kammarmusik och soloverk på bolaget Halidon Music and Hawksbill Records. Willem har grundat och är medlem i New European Ensemble och Ysaye trio. Idag bor Willem i Stockholm.


Emilie Hörnlund

Emilie Hörnlund, född i Göteborg, är en framstående svensk violast. Hon var alternerande stämledare viola i Royal Philharmonic Orchestra i London fram till 2010, då hon flyttade till Stockholm för att bli stämledare i Kungliga Hovkapellet vid Operan.

Förutom sin roll vid Operan är hon också medlem i den prisbelönta Chiaroscuro-kvartetten. Kvartetten är känd för sin specialisering på den klassiska och tidiga romantiska repertoaren och spelar med tidstrogna stråkar och instrument med sensträngar. 

Chiaroscuro-kvartetten har spelat in ett tiotal album för BIS records med verk av tonsättare som Mozart, Haydn, Beethoven och Schubert. De har också planer på att spela in samtliga Beethovens stråkkvartetter. Kvartetten uppträder på några av de mest prestigefyllda konsertscenerna och festivalerna i Europa och internationellt, såsom bl.a. Edinburgh International Festival, Wigmore Hall i London, Mozarteum i Salzburg och Carnigie Hall i New York.


Brusk Zanganeh
Brusk Zanganeh

Brusk Zanganeh, född 1986 och uppvuxen i Göteborg, är en svensk violinist med kurdiskt ursprung. Han är utbildad vid Högskolan för scen och musik i Göteborg, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, och Zürich Hochschule.

Mellan 2020 och 2024 var han medlem i Uppsala Kammarsolister och konsertmästare i Uppsala Kammarorkester. Dessförinnan var han under åren 2013-2019 verksam som medlem i Norrbotten NEO och konsertmästare i Norrbottens kammarorkester. Zanganeh har också undervisat vid Luleå universitet och Musikhögskolan i Piteå, samt arbetat som assistent till professor Rudolf Koelman vid Zürich Hochschule.

Idag är Brusk Zanganeh en frilansande violinist, med framträdanden både nationellt och internationellt.


Oscar Edin
Oscar Edin

Oscar Edin kommer från Styrsö och har studerat i Göteborg, Stockholm och diplom i Malmö. För tillfället studerar han solistdiplom i Köpenhamn med sin kvartett och är anställd vid Göteborgs symfoniker.


Danial Shariati

Danial Shariati är sedan mars 2024 1:e Konsertmästare i Norrköpings Symfoniorkester.

Han är född 1997 i Stockholm och började spela violin som 4-åring.

Han fick sin grundutbildning på Musikskolan Lilla Akademien där han fick violinlektioner av Ludmila Kan.

Efter kandidatstudier på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm för Andrej Power samt Masterstudier på Edsbergs slott för Professor Per Enoksson och Mats Zetterqvist vann han som 24-åring sin första provspelning som alt. konsertmästare i Göteborgsoperan.

År 2017 blev han 1e pristagare av den italienska musiktävlingen ”Rovere D’Oro” (guldeken) där han fick högsta poäng i sin ålderskategori. Han är en passionerad kammarmusiker som regelbundet uppträder i olika konstellationer och festivaler runt om i landet.

Danial är också aktiv som gästande konsertmästare i orkestrar runt om i landet som t.ex. Sveriges Radios Symfoniorkester och Norrlandsoperans symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. I november 2024 är han solist med Norrköpings Symfoniorkester i Tchaikovskys violinkonsert.

Danial spelar på en Giovanni Battista Guadagnini, Turin 1778 som tillhandahålls av Järnåkerfonden.


Ylva Larsdotter

Ylva växte upp i Sandviken. Vid 16 års ålder påbörjade hon sina studier för Ulf Wallin vid Edsberg/Kungl. Musikhögskolan och studerade sedan vidare med Helge Slaatto vid Musikhögskolan i  Münster.

Med motiveringen ”En modig och modern konstnär som med sitt passionerade uttryck tar med sig publiken på en spännande kammarmusikalisk resa” vann Ylva andrapris i Ljunggrenska tävlingen 2015.

Ylva har även placerat sig först vid provspelningarna till Kungl. Musikaliska Akademiens Internationella Stipendier samt mottagit stipendier från Sixten Gemzéus och Deutscher Akademischer Austauschdienst.

Ylva har varit solist med ett antal orkestrar, bland andra Bayer Philharmoniker, Dalasinfoniettan, och Västerås Sinfonietta. I kammarmusikverk har hon har framträtt med Vilde Frang, Pekka Kuusisto, Alexander Sitkovetsky, Danish String Quartet och Torleif Thedeen för att nämna några.

Hon har även gästat europeiska festivaler såsom Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog och Katrina Chamber Music Festival samt många av de svenska  Kammarmusikfestivalerna.


Sarah Cross

Anglo-koreanska Sarah Cross föddes i Gateshead och växte upp i Coventry, Storbritannien där hon började spela fiol. Hon studerade vidare vid Chethams School of Music i Manchester, University of Pretoria i Sydafrika och Conservatorium van Amsterdam i Nederländerna. Hon har frilansat som kammar, orkester, och session musiker sedan 2006 mestadels i Italien och Sverige med orkestrar som Kungliga Filharmonikerna, Sveriges Radio Sinfoniaorkester, Orchestra sinfonica Giuseppe Verdi och Milano.