
CARL JONAS LOVE ALMQVIST I ETT MUSIKALISKT-LITTERÄRT PROGRAM
Drömmar i ord och toner – Åsa Kling – sopran, Mats Persson – piano och Irene Lindh – läsning, framför sånger, pianomusik och texter av Almqvist.
Almqvistiana – en konsertmonolog komponerad av Håkon Guttormsen med texter ur Almqvists ”Sesemana”, framförd av Joseph Mossop – tenor och Anna Flodmark – piano.
Biljettpris: Ordinarie 230 kr, medlem 170 kr. Gratis entré för besökare under 26 år.
Biljetter säljs via Ticketmaster. Finns platser kvar på konsertdagen säljs de för samma pris vid entrén från kl 17.30. Vi kan ta emot betalning med kreditkort, Swish och kontanter. Platserna är onumrerade.
Om konserten
Föreställningen ger ett unikt tillfälle att stifta bekantskap med Carl Jonas Love Almqvist, som inte bara skrev Det går an och Drottningens juvelsmycke. I själva verket var han en av Sveriges mest produktiva författare och tondiktare. Kanske den mest mångsidiga, intressanta och märkliga – ja, den mest gåtfulla. Almqvists samlade produktion, till stor del samlad i Törnrosens bok, utgör ett allkonstverk med allt från romaner, poesi och prosa, pjäser, essäer, journalistik, läroböcker, politiskt radikala, pedagogiska och religiösa skrifter till musik, en musik som är en helt egen genre.
I den första avdelningen presenterar tre Almqvistkännare, pianisten Mats Persson, Dramatenlegendaren Irene Lindh, recitation, och Åsa Kling, sång, tondiktaren och författaren Almqvist med klaverstycken, sångdikter eller ’visuella musikdikter’ ur Songes (Drömmar) samt recitation av anknytande texter.
Almqvist har sagt om sig själv att det är det musikaliska sinnet som dominerat honom sedan barndomen och att ett slags inre musik arbetat sig fram i hans skrifter. Ellen Key poängterade om Almqvists skapande ”hvar dikts alldeles egna uttryckssätt” och att ”känslan icke handlingens utveckling är det väsentliga” i ”en stil som ständigt skall växla … efter varje nytt ämnes egen ton”.
Efter paus blir det gästspel från Köpenhamn då tenoren Joseph Mossop och pianisten Anna Flodmark framför norrmannen Håkon Guttormsens konsertmonolog Almqvistiana:
Välkommen till Almqvists salong, där författaren håller hus jämte sin (någorlunda) välvilliga pianist och assistent. I detta musikaliska författarporträtt möter vi en man lösryckt ur tiden, i ett förlopp som överbryggar ungdom och ålderdom, dåtid och nutid. Pjäsen skisserar delar av Almqvists verk med tonvikt på Törnrosens bok, idén om kvinnors jämställdhet och anklagelsen om havregrynsförgiftning. Sångtexterna är hämtade ur Sesemana, och manuset blandar författarens eget textmaterial med nyskriven dialog. Hela föreställningen bärs av ett humoristisk utnyttjande av dikternas tonfall, kompletterad med ett stråk av vemod, och handlingen ledsagas av ett samtida musikaliskt ackompanjemang som harmonierar med tonen i Almqvists egna kompositioner och dikter.
Konsertprogram:
Drömmar i ord och toner
Sånger, pianofantasier, texter av Carl Jonas Love Almqvist (1793-1866)
Omkring 50 minuter
Irene Lindh reciterar texter ur
- Songes
- Jaktslottet
- Sesemana
- Månsången
Åsa Kling sjunger
- Songe I Den lyssnande Maria (Arr. Mats Persson)
- Songe IV Rosalduna
- Songe XLII Dianora
- Songe XIV Häxan i Konung Karls tid (Arr. Mats Persson)
- Songe XVIII Den drunknande simmerskan
- Songe XXVI Du går icke ensam (Arr. Mats Persson)
- Songe XVI Marias häpnad (Arr. Mats Persson)
- Songe XV Hjärtats blomma
- Månens sång
- Songe L Världens slut
Mats Persson spelar klaververken
- ”Introduction” ur En Midsommarsdag på Drottningholm
- Hjärtats bön
- Månsången
- Fantaisie
PAUS 25 minuter
Almqvistiana. Konsertmonolog av Håkon Guttormsen (*1994)
45 minuter
Joseph Mossop, tenor
Anna Flodmark, piano
medverkande:

Irene Lindh, skådespelare, studerade vid Dramatens elevskola 1964–1967 och har sedan dess varit knuten till Dramaten och ofta växlat mellan teater, film, TV, röstskådespelare och revy och gästspelat på många scener. Hon har samarbetat med regissörer som Ingmar Bergman, Alf Sjöberg, Erland Josephson, Lars Norén, Bo Widerberg med flera. Tillsammans med Bibi Andersson och Margaretha Byström skrev hon pjäsen Strindbergs kvinnor som spelades på Dramaten 1993 och trion vidareutvecklade denna till en ny pjäs, Var tog du elden? som gick på turné, bland annat i utlandet.
Som sångare har Irene givit ut en CD-inspelning med Carl Jonas Love Almqvists Songes som hon också sjöng på sin vän Astrid Lindgrens begravning. Hon har belönats med O’Neill-stipendiet, Litteris et Artibus, Carl Åkermarks stipendium av Svenska Akademien och Gunn Wållgren-stipendiet.

Åsa Kling började i Vår Teater vid sex års ålder och gick sedan i Mariaskolan och Adolf Fredriks Musikklasser och Musikgymnasium och teaterlinjen och klassisk sånglinje på Kulturama. Åsa har sjungit i Stockholms Musikdramatiska Ensemble, S:ta Clara Motettkör och Stockholms Kammarkör samt studerat för sångpedagogerna Karin Wedin och Sonny Peterson. Åsa upptäckte Almqvists Songes när dramapedagogen Maj Samzelius dramatiserade Almqvists roman Smaragdbruden på Vår Teater, då Åsa sjöng flera av dem. Almqvist har sedan dess varit en följeslagare.

Mats Persson, pianist, klavikordist, tonsättare, studerade för Greta Erikson och Aloys Kontarsky i Köln och har framträtt i Europa och Nordamerika, i första hand med nutida musik, ofta vid sidan om de breda allfarvägarna, t.ex. Carl Jonas Love Almqvist, J.M. Hauer, Gösta Oswald och Claude Loyola Allgén.
Många svenska och utländska tonsättare har komponerat verk för Mats och hans pinaoduo-kollega Kristine Scholz. De har spelat in samtliga duoverk av Morton Feldman, Christian Wolff och Aldo Clementi. Som klavikordist framför Mats både nutida och 1600- och 1700-talsverk. Som composer/performer rör han sig mellan improvisation och komposition, men har även komponerat verk för piano, kammarensembler och orkester. Han har samarbetat med koreografer och komponerat teatermusik för Dramaten och Orionteatern.
Inom kort utkommer Mats med en komplett utgåva av Almqvists samtliga klaververk.

Joseph Mossop, tenor, från Stockholm, bor numera i Köpenhamn. Han har gått på Vadstena Sång- och Pianoakademi och Birkagårdens Folkhögskola i Stockholm. Joseph studerar nu på masterprogrammet i klassisk sång vid Kungliga Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Joseph har medverkat i flera mindre operaprojekt under studietiden. Han har varit solist på i bl.a. Haydns Skapelsen och Mozarts Kröningsmässa.
I augusti 2021 gjorde han operadebut i rollen som Remendado i Bizets Carmen i Österbybruk. Han har senare återkommit som Aeneas i Purcells Dido och Aeneas 2023 och Goro i Puccinis Madame Butterfly 2024.

Anna Flodmark är en mångsidig pianist och performer som utforskar gränslandet mellan olika konstformer, genrer och uttryckssätt. Hon är intresserad av samtida musik och arbetar ofta med kompositörer för att framföra och uruppföra nya verk, ibland utanför den traditionella pianistrollen. Anna ägnar sig gärna åt att ackompanjera sångare och spela i olika kammarmusikaliska sammanhang.
Anna har studerat på Lilla Akademien i Stockholm, för Marianna Shirinyan på Norges musikkhøgskole i Oslo och Jens Elvekjær på konservatoriet i Köpenhamn. Hon är idag bosatt i Danmark och aktiv som frilansmusiker i hela Norden.

Håkon Guttormsen är en norsk kompositör baserad i Danmark och går sin masterutbildning i komposition vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn för Bent Sørensen och Jeppe Just Christensen. Hans verk har framförts av bland andra Danska Radiokören, Ligeti Stråkkvartetten och Athelas Sinfonietta i Köpenhamn, samt även i USA och Kanada.
Håkon berättar att hans partner Anna, föreställningens pianist, fäste hans uppmärksamhet på Almqvists diktsamling Svenska Rim – Nonsensdikter från exilåren. ”Jag fattade direkt tycke för texterna – språket har en stark doft av 1800-tal över sig, men är samtidigt så modernt: lite som musiken jag vill skriva.”