Tor 15/8 – 2024: Schulhoff, Mozart och Dvořák

Musik av Jonas S Bohlin, Erwin Schulhoff, Wolfgang Amadeus Mozart och Antonín Dvořák

ARTISTER:

  • Opus13 – Sonoko Miriam Welde violin, Edvard Erdal violin, Albin Uusijärvi viola, Daniel Thorell cello
  • Thorsten Johanns klarinett
  • Zilliacuskvartetten – Cecilia Zilliacus violin, Julia-Maria Kretz violin, Ylvali McTigert Zilliacus viola, Kati Raitinen cello
  • Walter McTigert kontrabas

PROGRAM:

Programändring
Bengt Forsberg kommer på grund av sjukdom inte att kunna medverka vid festivalen. Det musikstycke av Bacewicz som Bengt skulle ha medverkat i under dagens konsert har därför utgått och ersatts med musik av Erwin Schulhoff.
Bengt låter hälsa att han ser fram emot att vid kommande konserter i Allhelgonakyrkan framföra de stycken som vi nu tvingats stryka.  

Tiderna är ungefärliga

Jonas S Bohlin (1963– )

Sekvens (2024), 5 min
Kati Raitinen

Erwin Schulhoff (1894–1942)

Five pieces for string quartet (1924), 15 min
Opus13

  1. Viennese Waltz
  2. Serenade
  3. Czech folk music
  4. Tango
  5. Tarantella

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)

Klarinettkvintett i A-dur, K.581 (1789), 35 min
Thorsten Johanns och Opus13

  1. Allegro
  2. Larghetto
  3. Menuetto
  4. Allegretto con variazioni

PAUS, 30 min – med möjlighet att köpa kaffe eller te och en liten kaka

Antonín Dvořák (1841–1904)

Stråkkvintett nr 2 i G-Dur Op.18/77 B.49 (1888), 34 min
Zilliacuskvartetten och Walter McTigert

  1. Allegro con fuoco
  2. Scherzo: Allegro vivace
  3. Poco andante
  4. Finale: Allegro assai

Till festivalen kan du köpa ett festivalpass.
Det kostar 600:- ordinarie pris eller 450:- för dig som är medlem i KVAH.
Biljetter till enstaka konserter kr 200:-, medlemspris kr 150:-, under 26 år gratis.

Festivalpass och enskilda biljetter kan köpas via Ticketmaster eller på plats i Allhelgonakyrkan. I Allhelgonakyrkan ryms knappt 250 personer. Vi rekommenderar biljettköp i förväg via Ticketmaster.


KOMPOSITÖRER OCH VERK:

Programmet ändrades (se ovan) alltför sent för att få med kommentarer till nyinsatta verk.

Av Christer Wikmark

Denna festival under Kammarmusikens Vänners tjugofemte år, där de fem gånger fem åren låter oss fokusera på kompositioner med fem instrument, inleds med Mozarts klarinettkvintett. Det finns även ett enstaka blad bevarat från en andra klarinettkvintett (i B dur), men aftonens verk är det enda noterade av Mozart med aktuell formation.

Kvintetten skrevs ursprungligen för bassettklarinett (inte att förväxla med bassetthorn, även det en mörkare stämd klarinett). Mozart skrev verket för sin vän Anton Stadler (kvintetten kallas stundom Stadlerkvintetten). Till denne skrev Mozart också en trio för klarinett, viola och piano tre år senare (kallad Kegelstatt-trion), samt sin klarinettkonsert.

Om klarinettkvintetten har Albert Einstein skrivit att fastän klarinetten framstår som en primus inter pares (dvs. den förste bland likar) är detta inget annat än ”kammarmusik av högsta klass”, med rollerna fördelade mera jämt än om det vore en mer konsertbetonad kvintett.

Lustig fotnot rörande kvintetten: I det sista avsnittet av TV-serien M*A*S*H får rollfiguren Charles Winchester reda på att de fem kinesiska soldater vilka givit upp och anslutit till plutonen är musiker, och en av dem spelar ett tema ur Mozarts klarinettkvintett. Winchester tar fasta på detta och lär dem hela verket.


Antonin Dvořák var ju framgångsrik i stora delar av Europa redan på1880-talet och for så till USA, där han under åren 1892 – 1895 anställdes som chefdirigent för National Conservatory of Music of America i New York. Han erbjuds en hissnande årslön på 15 000 dollar (cirka en halv miljon dollar idag), tjugofem gånger mer än vad hans tjänst vid Prag-konservatoriet inbringade. Dock fick konservatoriets grundare Jeannette Thurber problem med ekonomin och hans lön sänktes efter något år till 8 000 dollar. Det kanske intressantaste med Dvořáks musik är hur han i de senare verken sammansmälter intrycken fån amerikansk musik med sin kärlek till de tjeckiska tongångarna. Han är ju en av de relativt få tonsättare som blivit framgångsrik inom så gott som alla klassiska musikgenrer, från sakrala stora körverk, via symfonisk musik och operor ner till intima, delikata kammarmusikverk.

Dvořák skrev totalt tre stråkkvintetter varav vi som avslutning på kvällens konsert får höra den andra. Besättningen här är två violiner, viola, cello samt (lite ovanligare) kontrabas. Den skrevs till en musiktävling och vann där pris (efter samstämmiga domarröster) på fem dukater. Motiveringen var ”distinkta teman, teknisk skicklighet i polyfon komposition, fint bemästrat format samt förtrogenhet med instrumenten”. Verket skrevs samma år som tonsättarens femte symfoni, första pianotrio, samt serenaden för stråkar i E dur. Den har dedikationen ”Till min Nation” noterad. Kvintetten uruppfördes på ovan nämnda tävling år 1876, och reviderades senare. Den utgavs i det senare utförandet år 1888. Ursprungligen innehöll kvintetten fem satser, men Dvořák strök den andra satsen, kallad Intermezzo, då han tyckte att två långsamma satser gjorde helheten för utdragen. Denna sats byggde på en central del i tonsättarens fjärde stråkkvartett (vilken utgavs först efter hans död), och benämndes då Andante religioso. Vissa framföranden idag tar med detta ursprungliga Intermezzo.

Christer Wikmark

MEDVERKANDE:

Thorsten Johanns

Thorsten Johanns, klarinett, är genom sin stilistiska mångsidighet och musikaliska kommunikationsförmåga internationellt efterfrågad som både solist och orkester- och kammarmusiker såväl som pedagog. Han fick redan vid 22 års ålder sitt första fasta engagemang som stf soloklarinettist hos Essener Philharmonikern och var sedan under många år soloklarinettist hos WDR:s symfoniorkester i Köln där han fortfarande gästspelar. Han har gästspelat hos New York Philharmonic Orchestra som inbjuden av Alan Gilbert liksom hos många andra internationellt välkända orkestrar i Europa och USA. Han är medlem i flera namnkunniga kammarensembler varibland Ensemble Raro och Deutschen Bläsersolisten och medverkar i Spectrum Concerts Berlin. Sedan 2014 undervisar han dessutom vid Liszt-konservatoriet i Weimar. Mästarkurser har fört honom till Kina, Australien, Kanada, Nederländerna och Skandinavien. För två år sedan spelade Johanns och andra tyska musiker in en cd för skivmärket cpo med musik av Gunnar de Frumerie, bland annat hans klarinettkonsert.

Walter McTigert

Walter McTigert, kontrabas, är sedan 2009 kontrabasist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han är utbildad vid The Peabody Institute of The Johns Hopkins University i USA och vid Norges Musikhögskola där han 2006 tog en masterexamen. Han har också spelat vid Den Norske Opera & Ballet i Oslo. 2022 erhöll Walter McTigert Radiosymfonikernas och Radiokörens Vänförenings stipendium på 25 000 kronor.

Sonoko Miriam Welde

Sonoko Miriam Welde, violin, är från Bergen och vinnare av Den norske solistpris 2014 och Equinors klassiska musikstipendium 2016. 2022 blev hon nominerad till “Spellemanprisen” i kategorin klassisk för sitt debutalbum med Oslo-Filharmonien. Hon är en av grundarna av Opus13. 2024 fick hon rollen som konstnärlig ledare för “Vinterfestspill i Bergstaden” på Röros. Sonoko har studerat för Janine Jansen, Kolja Blacher och Stephan Barratt-Due. Hon spelar på en Stradivarius “Spencer Dyke” från 1736 som generöst utlånats av Anders Sveaas’ Almennyttige Fond. 

Edvard Erdal

Edvard Erdal, violin, är från Norge och har etablerat sig som en eftertraktad kammarmusiker och är för närvarande konsertmästare i orkestern vid Den Norske Opera & Ballett. Han är en av grundarna till kvartetten Opus13 som vann andra pris i den prestigefyllda Banff International String Quartet Competition 2022 i Canada och också fått Equinors klassiska musikpris. Edvard har samarbetat med flera internationella stjärnor som Janine Jansen, Leif Ove Andsnes, Alisa Weilerstein och Tabea Zimmermann. Tillsammans med Opus13 startade Edvard 2022 kammarmusikfestivalen Vinterspill på Lillehammer. Han spelar på en violin av Lorenzo Storioni från 1780 som generöst utlånats av Snefonn AS. 

Albin Uusijärvi

Albin Uusijärvi, viola, började spela fiol vid fem års ålder och gick sedan Musikskolan Lilla Akademien i Stockholm. Tidiga musikupplevelser inspirerade honom att byta till violan. Hans högre studier fortsatte i Berlin vid Hochschule für Musik Hanns Eisler för Prof. Tabea Zimmermann, samt vid Karajan-Akademien hos Berliner Philharmoniker. Albin är medlem i  Opus13. Han har tidigare varit soloviolast i Danska Radions Symfoniorkester och är sedan januari 2024 stämledare för violastämman i Sveriges Radios Symfoniorkester. Som solist har Albin uppträtt med orkestrar som Göteborgs Symfoniker, Südwestdeutsches Kammerorchester och WDR Sinfonieorchester Köln.

Daniel Thorell

Daniel Thorell, cello, är från Stockholm och har redan skördat stora framgånar både som solist och kammarmusiker. Han har vunnit första pris i ett flertal internationella och nationella musiktävlingar och har framträtt som solist med Stockholms Kungliga Filharmoniker, Göteborgs Symfonikerna, Zagrebs Nationella Radioorkester, Dala-Sinfonietta med flera och är medlem i Opus13. Daniel har nyligen avslutat sina solistdiplomstudier vid Norges Musikhøgskole i Oslo för Prof. Torleif Thedéen. Han är mottagare av stipendier från fonder som SWEA International, Kungliga Musikaliska Akademien och Anders Sandrews stiftelse.

Cecilia Zilliacus

Cecilia Zilliacus, violin, är en flitig gäst i Allhelgonakyrkan sedan många år. Hon har varit solist i flera av Europas mest framstående symfoniorkestrar och gillar också att spela med jazzmusiker, folkmusiker, singer song-writers och många andra. Cecilia var under många år en drivande kraft i den flerfaldigt prisbelönade stråktrion ZilliacusPerssonRaitinen och är nu konstnärlig ledare för Katrina Kammarmusik på Åland och tillsammans med Kati Raitinen för kammarmusikserien Äntligen måndag på Konserthuset i Stockholm.   Hon har gjort flera prisbelönade inspelningar nu senast den i år Grammis-belönade Grieg Maier Röntgen String Quartets med Zilliacuskvartetten. Cecilia undervisar vid Sibeliusakademien och Kungliga Musikhögskolan och spelar på en violin byggd av Nicola Gagliano från Järnåkerfonden.

Julia-Maria Kretz

Julia-Maria Kretz, violin, studerade för Thomas Brandis i Berlin och med Josef Suk i Prag. Med Julius Stern Piano Trio har hon vunnit olika internationella priser. Hon är medlem i kammarmusikensemblen Spectrum Concerts Berlin och i Mahler Chamber Orchestra och spelar regelbundet kammarmusikkonserter med ett flertal internationella artister och på internationella festivaler. Julia-Maria är sedan 2015 alternerande förste konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Hon har spelat in kammarmusik för bland annat BIS, NAXOS och Harmonia Mundi och undervisar vid Kungliga Musikhögskolan. Julia-Maria är medlem i Zilliacuskvartetten.

Ylvali McTigert Zilliacu

Ylvali McTigert Zilliacus, viola, har studerat för Simon Rowland-Jones och Daniel Takeno i London och Tabea Zimmermann i Berlin. 2004 bildade hon Lendvai String Trio som framträtt runtom i Europa, prisbelönats och gjort flera cd-inspelningar, bland annat med stråktrior av Julius Röntgen och Beethoven. Ylvali har spelat i flera internationella ensembler såsom English Concert och Mahler Chamber Orchestra och ingår nu i Uppsala Kammarsolister och Uppsala kammarorkester. Hon är medlem av Zilliacuskvartetten.

Kati Raitinen

Kati Raitinen, cello, är utbildad vid Sibelius-Akademin för Martti Rousi och på Edsberg för Frans Helmerson. Sedan länge är hon solocellist i Kungliga Hovkapellet, och även verksam som solist runt om i Sverige och internationellt. Kammarmusiken är viktig för Kati; hon är en av de ansvariga för kammarmusikserien ”Äntligen måndag” i Stockholms konserthus. Kati är också en flitig kammarmusiker i andra konstellationer, inte minst tillsammans med Bengt Forsberg och Cecilia Zilliacus och ingår i Zilliacuskvartetten. Kati är konstnärlig ledare för Lövstabruks Kammarmusikfestival 2024 och undervisar vid Kungliga Musikhögskolan.


Om de olika konserterna: